پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نحوه صحیح تنظیم شیر فشار شکن
نوشته شده در یک شنبه 30 آبان 1400
بازدید : 146
نویسنده : مرجان پارسا

تنظیم صحیح شیر فشار شکن مستقل نسبتاً ساده است. پس از نصب شیر تخلیه در یک مدار، در حالی که درگاه فشار به خط فشار و درگاه مخزن به طور مستقیم به مخزن متصل است، شیر تخلیه را در کمترین میزان فشار ممکن تنظیم کنید. این از یک وضعیت غیرمنتظره در هنگام اعمال نیروی هیدرولیک به مدار با این شیر فشار شکن تازه نصب شده جلوگیری می کند.

پس از نصب مناسب و تنظیم در حداقل تنظیم، برق سیال را روشن کنید. ممکن است سر و صدایی از شیر تسکین دهنده وجود داشته باشد، زیرا هنگامی که در پایین ترین حالت فشار قرار دارد، جریان ممکن است از میان شیر فشار شکن عبور کند. در مرحله بعد، شروع به افزایش تنظیمات شیر ​​فشار شکن کنید و فشار سنج مربوط به مدار این شیر تسکین جدید را کنترل کنید. این روش برای تنظیم شیر تسکین سیستم در مدارهایی با پمپ جابجایی ثابت رایج است.

هنگامی که سیستم شامل یک شیر تخلیه است که در مدار پمپ جبران فشار استفاده می شود، این روش تنظیم کمی پیچیده تر می شود!

همانطور که در بالا توضیح داده شد، شیر فشار شکن را در مدار نصب کنید که درگاه فشار به خط فشار و درگاه مخزن به طور مستقیم به مخزن متصل است. اطمینان حاصل کنید که شیر فشار شکن به کمترین میزان فشار ممکن تنظیم شده است. باز هم، این امر از یک وضعیت غیرمنتظره در هنگام اعمال نیروی هیدرولیک به مدار با این تسکین تازه نصب شده جلوگیری می کند. پس از نصب صحیح، جبران کننده پمپ و شیر تخلیه تازه نصب شده را روی حداقل تنظیمات خود تنظیم کنید. پمپ هیدرولیک را راه اندازی کنید و شروع به چرخاندن شیر تسکین دهنده سیستم به تقریباً حداکثر موقعیت تنظیم کنید. اکنون شروع به تنظیم جبران کننده فشار پمپ روی یک تنظیم حدود 200 PSI بالاتر از تنظیم نهایی فشار سیستم مورد نظر کنید. بعد،شروع به کاهش تنظیمات در شیر تخلیه سیستم کنید تا زمانی که فشار روی گیج فشار شروع به پایین آمدن از تنظیم فشار جبران کننده پمپ کند. اکنون، شیر تسکین سیستم را در موقعیتی که 200 PSI بالاتر از فشار مورد نیاز باقی می ماند، قفل کنید. در آخر، تنظیم جبران کننده فشار پمپ را روی فشار واقعی سیستم که لازم است تنظیم کنید.

به یاد داشته باشید، شیر فشار شکن سیستم باید حدود 200 PSI بالاتر از تنظیم جبران کننده فشار پمپ تنظیم شود، در غیر این صورت دو تنظیم فشار با یکدیگر مبارزه می کنند. این باعث می شود که سیستم به گونه ای عمل کند که گویی یک سیستم جابجایی ثابت است. صداهای بلند می تواند توسط پمپ ایجاد شود و این شرایط نیز شروع به تولید گرمای بالا در سیال هیدرولیک می کند!

منبع : https://www.qualityhydraulics.com/blog/valves/how-properly-set-relief-valves


:: برچسب‌ها: شیر فشار شکن , شیر ,



شیر فشار شکن
نوشته شده در سه شنبه 25 آبان 1400
بازدید : 480
نویسنده : مرجان پارسا

شیر فشار شکن یا شیر فشار امداد ( PRV ) یک نوع شیر ایمنی مورد استفاده برای کنترل یا محدود کردن فشار در یک سیستم است. در غیر این صورت ممکن است فشار ایجاد شده باعث اختلال در عملکرد، خرابی ابزار یا تجهیزات یا آتش سوزی شود. شیر فشار شکن با اجازه دادن به سیال تحت فشار از یک گذرگاه کمکی به خارج از سیستم، موجب کاهش فشار می شود.

شیر فشار شکن طوری طراحی یا تنظیم شده است که با فشار تنظیم شده و از پیش تعیین شده باز شود تا مخازن تحت فشار و سایر تجهیزات را از تحت فشار قرار گرفتن بیش از حد آنها محافظت کند.

هنگامی که از فشار از میزان تنظیم شده بیشتر شود، شیر فشار شکن بخشی از سیال را از طریق مسیر کمکی منحرف می کند.

شیر فشار شکن با سیالات قابل اشتعال

در سیستم های حاوی سیالات قابل اشتعال، سیال منحرف شده (مایع، گاز یا مخلوط مایع و گاز) معمولاً از طریق یک سیستم لوله کشی به نام فلر هدایت می شود. هدر یا هدر کمکی به یک شعله گاز مرکزی و مرتفع که در آن معمولاً سوزانده می شود و گازهای حاصل از احتراق رها می شوند.

شیر فشار شکن با سیالات غیرخطرناک

در سیستم‌های غیرخطرناک، سیال اغلب توسط لوله‌های تخلیه مناسبی که برای جلوگیری از ورود آب باران طراحی شده است، به اتمسفر تخلیه می‌شود و در موقعیتی قرار می‌گیرد که خطری برای پرسنل ایجاد نکند.با انحراف سیال، فشار داخل ظرف افزایش نخواهد یافت. هنگامی که به فشار مجدد شیر رسید، شیر بسته می شود. تخلیه از زیر معمولا به عنوان یک درصد از فشار مجموعه اعلام کرد و با اشاره به چه مقدار فشار باید قبل از reseats دریچه قطره. دمش می تواند تقریباً 2-20٪ متفاوت باشد و برخی از شیرها دارای دمش قابل تنظیم هستند.

شیر فشار شکن در سیستم های گاز فشار قوی

در سیستم های گاز فشار قوی توصیه می شود که خروجی شیر تخلیه در هوای آزاد باشد. در سیستم‌هایی که خروجی به لوله‌کشی متصل است، باز شدن یک شیر فشار شکن باعث ایجاد فشار در سیستم لوله‌کشی پایین دست شیر ​​تخلیه می‌شود. این اغلب به این معنی است که پس از رسیدن به فشار تنظیم شده، شیر فشار شکن دوباره نمی‌نشیند. برای این سیستم ها اغلب از شیرهای به اصطلاح "دیفرانسیل" استفاده می شود. این بدان معنی است که فشار فقط روی ناحیه ای کار می کند که بسیار کوچکتر از ناحیه باز شدن دریچه است. اگر دریچه باز باشد فشار باید قبل از بسته شدن شیر به شدت کاهش یابد و همچنین فشار خروجی شیر می تواند به راحتی شیر را باز نگه دارد. نکته دیگر این است که اگر سایر شیرهای کمکی به سیستم لوله خروجی وصل شوند،ممکن است با افزایش فشار در سیستم لوله اگزوز باز شوند. این ممکن است باعث عملکرد ناخواسته شود.

 ترجمه شده از ویکی پدیا انگلیسی

مقاله : https://en.wikipedia.org/wiki/Relief_valve


:: برچسب‌ها: شیر فشار شکن , شیر ,



بازدید : 227
نویسنده : مرجان پارسا
درد نشیمنگاه به هرگونه درد یا ناراحتی در قسمت تحتانی دستگاه گوارش (GI) گفته می شود. این درد شایع به ندرت علت جدی دارد و غالباً، ناشی از اسپاسم عضلانی یا یبوست است. گاهی اوقات، درد رکتوم با علائم دیگری مثل خارش، سوزش، ترشحات و خونریزی همراه است.

در ادامه به بررسی علت ایجاد این علائم و زمان مراجعه به پزشک می پردازیم. البته در اغلب موارد علائم ایجاد شده در خانه قابل درمان است، اما در شرایطی ممکن است به آنتی بیوتیک یا داروی دیگری احتیاج باشد. مهمترین علت ایجاد این درد به این شرح است :

بواسیر یا هموروئید داخلی

درد نشیمنگاه

بیماری بواسیر یا هموروئید یکی از شایع ترین علت های درد نشیمنگاه است. تقریبا از هر 4 بزرگسال، 3 نفر در طول زندگی خود این بیماری را تجربه می کنند. این بیماری متورم و واریسی شدن عروق در این بخش از دستگاه گوارش است.

علائم هموروئید بستگی به موضع ایجاد آن دارد. زیرا این بیماری می تواند داخل راست روده ایجاد شده و در صورتی که بیماری پیشرفت کند، زائده های آن از بدن خارج شود. همچنین ممکن است، عروق خارج این ناحیه را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر درد، بواسیر می تواند باعث ایجاد علائم زیر شود:

  • خارش یا سوزش
  • تورم 
  • اختلال در دفع
  • لمس برآمدگی گوشتی، شبیه کیست 

بهترین دکتر بواسیر

بواسیر خارجی یا ترومبوزه

بواسیر خارجی بیماری شایعی است و همان طور که از نام آن نیز مشخص است، عروق خارج نشیمنگاه را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورت پیشرفت شدن بواسیر خارجی لخته خونی در آن تجمع می کند، در این حالت به بواسیر خارجی، ترومبوزه (لخته خون) نیز گفته میشود. لخته خون سفت شده و با اینکه خطرناک نیست، می تواند به شدت دردناک باشد. علاوه بر درد بواسیر ترومبوزه می تواند علائم زیر را نیز ایجاد کند.
  • خارش و سوزش 
  • تورم یا لمس توده 
  • خونریزی هنگام عبور مدفوع 

شقاق یا فیشر

برش و ترک های عمیق که در دیواره کانال مقعد و یا مخاط آن ایجاد می شود شقاق یا فیشر مقعدی نامیده میشود. این بیماری شایع اغلب در نوزادان و زنانی که به تازگی زایمان کرده اند، مشاهده می شود.
این بیماری معمولاً در اثر عبور مدفوع سخت یا بزرگ، که موجب کشیدگی لایه نازک رکتوم می گردد، ایجاد می شود. این ترک عمیق معمولاً با گذشت زمان و به کندی بهبود می یابد، اما هرگونه حرکت روده می تواند بافت رکتوم را مجدد تحریک کرده و موجب التهاب گردد. علاوه بر درد، شقاق می تواند باعث ایجاد علائم زیر شود:
  • خون قرمز روشن روی مدفوع یا کاغذ توالت
  • خارش اطراف
  • مشاهده زخم کوچک در اطراف بافت 

فیستول مقعدی

ناحیه راست روده با غدد کوچکی احاطه شده است که وظیفه آنها ترشح چربی، برای سالم نگه داشتن پوست اطراف آن است. در صورتی که دهانه یکی از این غدد مسدود شود، عفونتی در آنها تجمع می کند که با نام آبسه شناخته می شود. تقریبا نیمی از آبسه ها به فیستول یا همان تونل های کوچک که غده آلوده را به پوست وصل می کند، تبدیل می شود. علاوه بر درد، فیستول مقعد می تواند علائم دیگری را نیز ایجاد کند، این علائم عبارتند از :
  • تورم و التهاب
  • دشوار شدن تخلیه روده
  • مشاهده خون یا  ترشحات چرک حین دفع
  • تب
صدمه جزئی یا آسیب های دیگر
در بسیاری از موارد، صدمه یا آسیب دیدگی راست روده حین رابطه جنسی یا استمناء علت این درد است. همچنین درد می تواند ناشی از صدمه دیدن این ناحیه حین انجام فعالیت های بدنی باشد. علاوه بر درد رکتوم، این صدمات می توانند علائم زیر را نیز ایجاد کنند:
  • خون ریزی
  • ورم
  • اختلال در تخلیه روده 

بیماری مقاربتی (STD)

بیماری های مقاربتی یا آمیزشی، مجموعه ای از عفونت ها بوده که از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند. در صورتی که این بیماری ها از دستگاه تناسلی به راست روده منتقل شوند. ممکن است باعث ایجاد درد شوند. مهمترین بیماری های آمیزشی عبارتند از:
  • سوزاک
  • کلامیدیا
  • تبخال تناسلی
  • سیفلیس
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
STD ها علاوه بر درد رکتوم، می توانند باعث ایجاد علائم زیر شوند:
  • خونریزی جزئی
  • خارش
  • درد
  • ترشحات

اسپاسم عضلانی (proctalgia fugax)

در برخی مواقع درد رکتوم، ناشی از اسپاسم عضلات در این ناحیه است. این وضعیت در بین زنان در مقایسه با مردان دو برابر شایع تر است و اغلب در میان افراد 30 تا 60 ساله مشاهده می شود. نتیجه یک تحقیق به اثبات رسانده است که بین 8 تا 18 درصد از مردم درد ناشی از اسپاسم عضلات را در طول زندگی خود تجربه می کنند.  اسپاسم عضلات علاوه بر درد می تواند علائم دیگری را نیز ایجاد کند، این علائم عبارتند از :
  • اسپاسم های ناگهانی و شدید
  • اسپاسم هایی که چند ثانیه یا چند دقیقه طول می کشد.

 سندرم زخم منفرد رکتوم

سندرم زخم منفرد رکتوم اختلال نادری است، که منجر به ایجاد زخم در روده می شود.  این زخم ها ممکن است خونریزی کرده و یا ترشحاتی از آنها خارج شود. تا به حال علت این سندرم نادر مشخص نشده است، اما محققان بر این باورند که این سندروم با یبوست مزمن در ارتباط است. سندرم زخم منفرد رکتوم، علاوه بر درد می تواند باعث ایجاد علائم زیر شود:
  • یبوست
  • درد هنگام عبور مدفوع
  • خونریزی یا ترشحات دیگر
  • احساس پر بودن یا فشار در لگن
  • بی اختیاری در کنترل حرکات روده

تانسموس

درد نشیمنگاه

تانسموس وضعیتی است که موجب نیاز مداوم و سریع بیمار به توالت می گردد و همراه با درد رکتوم است. این بیماری اغلب همراه با بیماری های التهابی روده (IBD)، مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو نمایان می شود. اما ممکن است در افرادی که مبتلا به IBD نیستند، نیز مشاهده گردد. در این موارد، ممکن است اختلالات دستگاه گوارش مانند یبوست و اسهال عامل این مشکل باشد. علاوه بر درد، تانسموس می تواند باعث علائم زیر شود:

  • گرفتگی داخل و نزدیک روده
  • احساس نیاز به تخلیه روده حتی بعد از انجام آن 

بیماری التهابی روده (IBD)

IBD نوعی از اختلالات روده ای است که می تواند باعث التهاب، درد و خونریزی در دستگاه گوارش از جمله روده شود.  بیماری IBD، شامل دو نوع شایع بیماری کرون و کولیت اولسراتیو (UC) است و علائم آن بستگی به نوع بیماری دارد. همچنین علائم می تواند با گذشت زمان بهبود یافته و یا تشدید شود. علاوه بر درد، IBD هایی مانند بیماری کرون و کولیت می توانند باعث علائم زیر شوند:

  • درد شکم و گرفتگی 
  • خون در مدفوع
  • یبوست
  • اسهال
  • تب
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن ناخواسته

پروکتیت

بیماری پروکتیت باعث التهاب در دیواره راست روده می شود. اگرچه این بیماری در افراد مبتلا به IBD شایع تر است، اما می تواند بر همه افراد تأثیر بگذارد. بیماری های مقاربتی یا STD ها می توانند باعث ایجاد پروکتیت شوند. همچنین تاباندن اشعه برای درمان سرطان نیز می تواند عامل این بیماری باشد. علاوه بر درد رکتوم، پروکتیت می تواند علائم دیگری را نیز ایجاد کند، این علائم عبارتند از :

  • اسهال
  • احساس پر بودن یا فشار در راست روده
  • احساس مداوم نیاز به دفع، حتی پس از انجام آن
  • خونریزی یا ترشحات دیگر

آبسه

راست روده توسط غدد یا حفره هایی احاطه شده است. اگر باکتری ها و مدفوع وارد این حفره ها شوند، می توانند باعث آلودگی شده و در صورت تشدید، این عفونت، ممکن است از طریق بافت های اطراف گسترش یافته و تونلی را ایجاد کند که به آن فیستول گفته می شود. آبسه علاوه بر درد رکتوم می تواند علائمی دیگری را نیز ایجاد کند، این علائم عبارتند از :

  • قرمزی پوست اطراف این ناحیه
  • تب
  • خون ریزی
  • تورم
  • ادرار دردناک
  • مشکل در تخلیه ادرار

خشک شدن مدفوع

خشک شدن مدفوع مشکل شایعی است که می تواند باعث ایجاد درد شود. یبوست مزمن می تواند باعث تجمع توده ای از مدفوع سخت در روده شده و عامل این مشکل به شمار می رود.  اگرچه خشکی مدفوع در افراد مسن شایع تر است، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد. این مشکل علاوه بر درد، می تواند علائم دیگری را نیز ایجاد کند، این علائم عبارتند از :

  • درد شکم
  • نفخ شکم یا راست روده
  • حالت تهوع
  • استفراغ

پرولاپس رکتوم

درد نشیمنگاه

هنگامی اتفاق می افتد که روده از ناحیه نشیمنگاه بیرون زده باشد. این مشکل نادر، در بزرگسالان متداول تر است و زنان بالای 50 سال شش برابر بیشتر از مردان در معرض این بیماری قرار دارند. با این حال، میانگین سنی زنان مبتلا  به پرولاپس رکتوم 60 و مردان مبتلا به این مشکل 40 سال است. پرولاپس رکتوم علاوه بر درد، می تواند علائم دیگری را نیز ایجاد کند، این علائم عبارتند از :

  • خروج توده ای از بافت روده
  • بی اختیاری مدفوع
  • یبوست
  • خون ریزی

سندرم لواتور

سندرم لواتور (سندرم لواتور آنی) شرایطی است که باعث ایجاد درد نشیمنگاهی می شود. این درد ناشی از اسپاسم عضلات کف لگن است. اگرچه زنان بیشتر از مردان این شرایط را تجربه می کنند. اما امکان درگیری مردان با این شرایط نیز وجود دارد. این سندروم علاوه بر درد رکتوم، می تواند باعث ایجاد علائم زیر گردد.

  • درد در سمت چپ شکم
  • درد در مهبل
  • نفخ
  • درد مثانه
  • درد همراه با ادرار کردن
  • بی اختیاری ادرار
  • مقاربت دردناک

آیا درد نشیمنگاه ناشی از سرطان است؟

سرطانهای مقعد، کولورکتال و روده بزرگ در ابتدا بدون درد هستند، و معمولاً علائمی را ایجاد نمی کنند. اما اگر تومورها به اندازه ای بزرگ شوند که بافت ها یا اندام های اطراف خود را تحت فشار قرار دهند، ممکن است علائمی مثل درد یا ناراحتی ظاهر شوند. شایع ترین علامت سرطان رکتوم خونریزی روده، خارش و احساس توده ای در ناحیه نشیمنگاهی است. 

اما درد بیشتر ناشی از شرایط دیگری مثل آبسه ها و بواسیر است. اگر در مورد وضعیت سلامت خود نگرانی دارید، بهتر است که با  پزشک مشورت کنید تا علائم شما را ارزیابی کرده و در مورد مراحل درمان به شما کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درد موقتی و گاه به گاه نشیمنگاه نیازی به نگرانی و رسیدگی فوری ندارد. اما اگر این درد به طور مداوم ایجاد می شود، بهتر است با یک پزشک در این مورد مشورت نمایید. به علاوه اگر درد رکتوم در نیمه تحتانی بدن تشدید شده یا گسترش می یابد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. در صورت تجربه هر یک از این علائم لازم است، هرچه سریع تر با یک پزشک مشورت نمایید.

  • تب
  • لرز
  • ترشحات
  • خونریزی مداوم

:: برچسب‌ها: بواسیر , شقاق , فیستول ,



روشهای تشخیص، پیشگیری و درمان کیست مویی
نوشته شده در سه شنبه 12 آذر 1398
بازدید : 214
نویسنده : مرجان پارسا

بیماری های مقعدی و ناحیه نشیمنگاهی با شیوع گسترده ای در میان افراد جوامع امروزی به سبب تغذیه و سبک زندگی غلط در حال مشاهده است.

تصویر روشهای تشخیص، پیشگیری و درمان کیست مویی

این دست از بیماری ها مانند کیست مویی مهلک و کشنده نیستند ولی عوارض و مشکلاتی به همراه دارند که میتواند زندگی عادی افراد را تحت تاثیر قرار داده و روند آن را مختل کنند.

در طولانی مدت در اثر بی توجهی و عدم درمان به موقع و موثر، وخیم تر شده و روند درمان را پیچیده تر خواهند کرد.

برخی افراد به علت ترس و خجالت از معاینه مدت ها بیماری خود را پنهان می کنند که این کار قطعا تاثیر منفی را برای روند بیماریشان خواهد داشت.

اما امروزه با توجه به پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی این بیماری ها به سادگی قابل تشخیص و درمان قطعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی باقی نگذاشته است و می توان با بهترین روش های درمانی سلامتی خود را به دست آورید.

کیست مویی چیست؟

کیست مویی یک کیست یا آبسه کوچک روی سطح پوست است که معمولا بوی بدی می دهد و به شکل سوراخ و حفره ای ناخوشایند حاوی مایع عفونی و مو در پایین کمر و در فاصله بین دو باسن ایجاد می شود و در برخی مواقع در اثر برگشت مو به زیر پوست و بسته شدن مجرای این سوراخ ها و تجمع پوست های مرده و مو در زیر پوست بصورت آبسه هایی دردناک نمود پیدا می کند.

این بیماری از آنجا که در بالای ناحیه مقعد ایجاد می شود در بیماری های نشیمنگاهی جای می گیرد.

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال ممکن است به قطر یک الی چند سانتیمتر باشد و در اکثر موارد مستعد ابتلا به عفونت می باشد.

علت ابتلا به کیست مویی

تا به امروز علت اصلی ابتلای افراد به کیست مویی مشخص نشده است اما با توجه به آمار و تحقیقات انجام شده بر روی نمونه های مبتلایان به این بیماری بیشتر در افراد پر مو، چاق و کم تحرک دیده شده است.

علت ایجاد کیست مویی اکتسابی و مجموعی از عوامل داخلی همچون تغییرات هورمونی در دوران بلوغ و رشد موهای زائد ضخیم و عوامل خارجی همچون اصطکاک پوست بدن با لباس تنگ و نشستن های بسیار طولانی شناخته شده است.

از آنجا که ترشح هورمون های جنسی پس از دوران بلوغ موجب رشد موهای ضخیم شده که اصطکاک آنها با لباسهای تنگ و نشستن های طولانی مدت، موهای در حال رشد را به زیر پوست هدایت کرده و بدن آن را به عنوان عاملی خارجی شناخته و نسبت به آن واکنشی ایمنی نشان داده که موجب ایجاد آبسه در اطراف مو می شود.

چه افرادی در خطر ابتلا به کیست مویی هستند؟

کیست مویی به بیماری رانندگان معروف بوده ولی تنها مختص به این افراد نیست و عواملی موجب افزایش خطر ابتلا می شود که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

  • ورزشکاران به علت تعرق زیاد و به طور کلی افرادی که تعرق زیادی دارند.
  • افرادی که کارهای کم تحرک و نشسته دارند مانند کارمندان و رانندگان
  • مردها به دلیل داشتن مقدار زیاد موهای ضخیم
  • افرادی که به بهداشت فردی خود توجه نکرده به خصوص در ناحیه مقعد که منجر به آلودگی های پوستی می شود.
  • در افرادی که سابقه خانوادگی بیماری کیست مویی داشته اند در بیش از یک سوم موارد وجود دارد.

برای تشخیص کیست مویی به دنبال چه علائمی باشیم؟

در صورتیکه کیست مویی عفونت نداشته باشد بدون نشانه بوده و فقط در حین معاینه، سوراخ های ریز پوستی در فاصله بین دو باسن دیده می شود که از طریق آنها عفونت را به سطح پوست منتقل می نماید، اما در صورت عفونت این کیست ممکن است علائمی همچون موارد زیر بروز کند:

  • بروز تب خفیف به علت ایجاد عفونت
  • ایجاد آبسه های عفونی
  • احساس درد کمر و ناحیه نشیمنگاهی در هنگام نشستن و ایستادن
  • احساس تورم و قرمزی پوست اطراف مقعد
  • ترشحات چرکی به همراه خون آبه
  • بوی بد ترشحات
  • خارج شدن مو از حفره های ایجاد شده

پیشگیری از ابتلا به کیست مویی

از آنجا که کیست مویی یک بیماری آزاردهنده و عفونی است که فقط به دلیل سبک نادرست زندگی و عدم رعایت اصول بهداشتی در ناحیه نشیمنگاهی ایجاد می‌شود پس نمی توان راهکاری قطعی برای پیشگیری از این عارضه پیشنهاد کرد، اما با تصحیح سبک زندگی و رعایت نکاتی ساده قابل پیشگیری می باشد که در ادامه کار آمد ترین راهکارهای پیشگیری از کیست مویی می پردازیم:

  • رعایت بهداشت در ناحیه مقعد با شست‌وشوی روزانه‌ی این ناحیه با صابون ملایم و خشک نگه‌داشتن آن
  • اصلاح منظم موهای زائد و جلوگیری از بلند شدن بیش از حد موها
  • پرهیز از لباس های تنگ به خصوص الیاف غیر طبیعی
  • پرهیز از نشستن به طولانی مدت
  • کاهش وزن با ورزش و رعایت رژیم غذایی صحیح

اهمیت درمان به موقع کیست مویی

همانطور که قبل تر گفتیم کیست مویی علائم مشخصی نداشته و در ابتدای بیماری تنها یک سوراخ در ناحیه نشیمنگاهی احساس می شود.

علائم بیماری با درد و تورم حاد شروع می شود و در صورت احساس علائم و نشانه های بیماری باید سریع برای پیگیری و درمان کیست مویی یا سینوس پیلونیدال به پزشک مراجعه شود، زیرا عفونت ناشی از کیست مویی یا سینوس پیلونیدال می‌تواند با بی‌توجهی به سرعت شدیدتر و دردناک‌تر شود.

درصورتیکه کیست به تازگی ایجاد شده و هنوز عفونت نکرده باشد با انجام اقداماتی از قبیل مصرف آنتی بیوتیک زیر نظر پزشک و حمام سیتز از پیشرفت آن می توان جلوگیری کرد.

اما قطعی ترین روش درمان‌کیست مویی با لیزر و جراحی دو روش تهاجمی است که برای درمان این بیماری پیشنهاد می شود که در ادامه به بررسی این دو روش می پردازیم.

همانطور که کاملا مشهود است درمان کیست مویی کوچک با اندکی عفونت بسیار آسان تر از درمان تعداد زیادی کیست مویی عفونت کرده است.

برای درمان کیست مویی به چه پزشکی باید مراجعه کنیم و به چه اقداماتی نیاز است؟

از آنجا که این بیماری نیاز به درمان فوری دارد لازم است با احساس اولین علائم بیماری به یک پزشک متخصص در زمینه جراحی عمومی مراجعه نمایید ما به شما ایران کلینیک ، مرکز تخصصی جراحی دستگاه گوارش و بیماری های نشیمنگاهی را پیشنهاد می دهیم.

از آنجاییکه مسائل مربوط به ناحیه نشیمنگاهی حساس هستند، اولویت اصلی این کلینیک ، ایجاد محیطی است که باعث راحتی و آرامش در بیماران می شود.

تمامی تجهیزات و وسایل پزشکی در این کلینیک از مجهزترین ابزار و تمامی پرسنل مجرب ترین افراد هستند.

عمل جراحی کیست مویی

یکی از سنتی ترین و قدیمی ترین روش های درمان کیست مویی عمل جراحی بوده که به وسیله تیغ جراحی ناحیه کیست و بافت های اطراف آن را برش زده و تخلیه می کنند.

در مواردی می توان کیست مویی را با درمان های خانگی و دارو درمانی کنترل نمود اما چون این بیماری در اغلب موارد به این روش ها پاسخ نمی دهد نیاز به انجام جراحی است.

و تا زمانی که کیست حاوی چرک و مو همراه با بافت های سالم اطراف کیست برداشته نشود بیماری به طور مکرر عود خواهد کرد.

عمل جراحی کیست مویی به روش های مختلفی قابل انجام است و پزشک بسته به اندازه کیست مویی، محل قرار گیری، شدت و گستردگی عارضه تصمیم به جراحی کیست مویی می گیرد.

تمامی روش های جراحی کیست مویی در محیطی استریل با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می گردد.

در ادامه به بررسی انواع روش های جراحی کیست مویی می پردازیم:

تخلیه کیست : این روش اغلب برای آبسه‌‌های حاد و اورژانسی و افرادی که اولین کیست پیلونیدال را داشته باشند، ترجیحا این روش استفاده می گردد. در این روش با ایجاد یک برش سرتاسری در وسط کیست به طوری که دسترسی کامل به کیست وجود داشته باشد، محتویات داخل آن موها و چرک توسط پزشک خارج می شود. برای بهبود کامل باید به طور منظم پانسمان تعویض شود تا زمانیکه کیست بهبود یابد و این ممکن است 3 هفته طول بکشد.

جراحی به روش باز: در این روش کیست و قسمتی از بافت سالم اطراف آن برش داده شده و به طور کامل برداشته می شود و سپس زخم را به صورت یک حفره خالی باز می گذارند تا به مرور زمان این حفره از لایه های زیرین خود شروع به ترمیم کرده و بسته شود.

در این روش چون محل کیست مویی و بافت های تخریب شده ی اطراف آن به طور کامل برداشته شده است احتمال بازگشت مجدد بیماری بسیار کم است .

جراحی به روش بسته : در این روش از اطراف کیست بصورت یک بیضی برش داده می شود و سینوس به همراه قسمتی از بافت اطراف آن به طور کامل برداشته می شود اما زخم باز رها نمی شود و دیگر نیاز به پانسمان وجود ندارد. در این روش خارج کردن کل کیست کمی دشوارتر است و نیازمند یک جراح مجرب بوده و تحت بیهوشی عمومی انجام می گردد.

در جراحی باز امکان عفونت کمی بیشتر بوده که در این صورت نیاز است زخم باز شده و عفونت تخلیه شود با این حال روش بسته‌ اگر بدون مشکل انجام شود از نظر زیبایی بیماران را بیشتر راضی نگه می دارد.

جراحی پلاستیک : این روش برای کیست های پیچیده و پیشرفته و برای کاهش احتمال عود و باز شدن زخم بیشتر انجام می گردد و با کمک جراحی پلاستیک و روش های ترمیمی با فلپ ناحیه ی عمل را به طور کامل می بندند. در جراحی پلاستیک با وجود نیاز به یک هفته بستری در بیمارستان ولی بیماری با سرعت بیشتری بهبود می‌یابد. یکی از مزیت های این روش کاهش میزان گودی در ناحیه جراحی بوده که میزان کشش را در ناحیه بخیه کمتر خواهد کرد.

درمان کیست مویی با لیزر

با وجود روش های متنوع و متفاوت جراحی کیست مویی اما یکی از نوین ترین و پیشرفته ترین روش های درمانی، درمان کیست مویی با لیزر است که به وسیله فیبر نوری و تاباندن اشعه لیزر انجام می شود و مدتیست جایگزین روش عمل جراحی دردناک و پرعارضه شده است.

در این روش پس از انجام بی حسی موضعی به جای استفاده از تیغ جراحی با کمک لیزرهای برش دهنده مثل لیزر co2 و در هر اندازه و مرحله ای کیست را تخلیه و ترمیم کرد.

در لیزر درمانی رگ‌های آسیب‌دیده حین عمل با لیزر مسدود و احتمال خونریزی را کاهش داده از طرفی لیزر با بستن عروق لنفاوی حین عمل و ترمیم همزمان بافت ها از تورم بعد از عمل جلوگیری می‌کند و از میزان درد بعد از عمل می‌کاهند.

لیزر می تواند بافت ملتهب و آسیب دیده را به صورت عمقی ریشه‌کن کند و از احتمال عود آن می‌کاهد. پس از اتمام لیزر ناحیه‌ی بر جا مانده از کیست مویی به صورت یک بیضی کوچک است که طی چند روز ترشح خفیف، ترمیم شده و خود‌به‌خود بسته می‌شود.

در روش درمان کیست مویی با لیزر روند بهبود برای بیمار بسیار آسان و سریع‌تر انجام می شود زیرا علاوه بر کمترین آسیب به بافت های مجاور کیست و ایجاد درد کمتر، بدون خونریزی و بخیه مراقبت‌های بعد از عمل را برای فرد محدود و ساده کرده است.

در این روش فرد بلافاصله به زندگی روزمره خود باز می گردد و نیازی به پانسمان و تعویض‌های روزانه ندارد و می‌تواند به راحتی حمام کرده و محل جراحی را شست‌وشو دهد، البته تنها اقدام مورد نیاز پس از لیزر درمانی انجام دوش روزانه تا بهبودی زخم و رعایت بهداشت فردی و زدودن موهای زائد تا سال‌ها برای پیشگیری از عود مجدد آن در تمامی روش‌ها توصیه می‌شود.

مزایای درمان کیست مویی با لیزر نسبت به جراحی های سنتی

عمل جراحی کیست مویی عوارض و خطرات بیشماری داشت ولی به علت اینکه در گذشته تنها روش درمانی قطعی و موثر کیست مویی بود چاره ای جز پذیرش آن توسط بیماران نبود ولی در روش نوین لیزر درمانی تمامی خطرات و عوارضی که در روش های جراحی سنتی وجود داشت به طور کامل از میان رفت و طبق مطالعات انجام گرفته درصد موفقیت درمان کیست مویی با لیزر، 50 درصد از روش های جراحی بالاتر است.

در ادامه به مزایای درمان کیست مویی با لیزر می پردازیم:

 

  • در روش های سنتی که با جراحی، کیست مویی را تخلیه کل دیواره و محتویات کیست برداشته خواهد شد اما زخمی عمیق باز می ماند که بدون شک درد زیادی را برای بیمار به همراه دارد .
  • در روش های جراحی سنتی فرد باید مدتی را در بستر بماند تا بهبودی کامل را پس از عمل جراحی بدست آورد در صورتی که لیزر درمانی دوره نقاهت کوتاهی دارد.
  • امروزه جراحی های دردناک مسلما هیچ محبوبیتی در میان بیماران ندارد این در حالیست که به علت باز ماندن ناحیه درد بسیاری بر بیمار متحمل می شود، اما درمان کیست مویی با لیزر بدون هر گونه دردی صورت میگیرد.
  • جراحی کیست مویی ظرافت لیزر درمانی را نداشته و بافت های سالم اطراف کیست آسیب می بینند. و اسکار باقی مانده از لیزر بسیار ناچیز است.
  • لیزر درمانی یک روش کم تهاجمی و بی خطر نسبت به جراحی سنتی است.
  • مدت زمان انجام لیزر درمانی کیست مویی کوتاه تر از عمل جراحی است.
  • درمان کیست مویی با لیزر تحت بیحسی موضعی انجام می شود نیازی به بیهوشی عمومی نیست.
  • امکان بازگشت و عود مجدد کیست مویی لیزر درمانی بسیار کم است.
  • از آن جا در انجام عمل جراحی بافت را برش می دهند ریسک عفونت و یا ابتلا به سایر بیماری ها را افزایش می دهد در صورتیکه در لیزر درمانی حین برش با لیزر بافت های مجاور ترمیم می شوند.

درمان های خانگی کیست مویی در طب سنتی

با وجود پیشرفت‌های بسیار در علم پزشکی و کشف روش‌های نوین برای درمان کیست مویی، هنوز افرادی ناآگاهانه به سراغ روش های خانگی و طب سنتی در این زمینه می‌روند. اگرچه تجربه نشان داده گیاهان‌ و پمادهای دست‌ساز در طب سنتی می‌تواند به کاهش درد و التهاب کیست مویی کمک کند ولی هیچ درمان قطعی جزء عمل جراحی برای رفع کیست مویی وجود ندارد اما در مواقع بروز کیست‌های مویی خفیف و عفونی، انواع درمان‌های خانگی و سنتی جنبه حمایتی برای کاهش التهاب و عفونت دارد.
افراد گاهی به سبب ترس از جراحی، خجالت و یا هزینه های جراحی کیست مویی از مراجعه به پزشک خودداری می کنند و به دنبال درمان های خانگی و طب سنتی می روند،اما همیشه خطر داروهای گیاهی و روش‌های سنتی از روش‌های جدید امروزی کمتر نیست و این موضوع در هر زمینه و بیماری‌ای صدق نمی‌کند. گاهی جراحی تنها راه‌حل است که نباید از آن گریخت.

برخی از روش های درمان خانگی کیست مویی در طب سنتی عبارتند از:

  • ماساژ اطراف کیست با عصاره‌ی درخت چای به لطف اثر شفابخش و ترکیبات آنتی‌باکتریال، ضد التهاب، و ضد قارچ موجود در این روغن، عفونت را به طور چشمگیری بهبود می دهد.
  • یک حبه سیر له شده را بر روی بذارید و پس از ده دقیقه بردارید، از آنجا که این گیاه سرشار از آنتی‌بیوتیک است و خاصیت ضد قارچی دارد، دستگاه ایمنی را برای مبارزه با عفونت‌ها تقویت می‌کند.
  • استفاده از یک کمپرس گرم دوبار در روز می تواند به تسکین دهنده التهاب و تخلیه چرک کیست میشود.
  • عسل خالص را بر روی کیست مویی خود بمالید و بگذارید عفونت را بیرون بکشد زیرا عسل سرشار از خواص ضدعفونی‌کننده است که می‌تواند علائم بیماری را زودتر از بین ببرد.
  • مقداری پنبه را به سرکه‌ی سیب آغشته کنید و آن روی پوست ناحیه عفونی بمالید، سرکه به علت ماهیت اسیدی خود می‌توان سطح PH پوست را تنظیم کند و سموم ناشی از کیست مویی را خارج کند.
  • موم زنبور عسل ذوب شده را بر روی کیست بمالید به علت این‌که سرشار از ویتامین A است، در فهرست بهترین درمان‌های خانگی طبیعی برای کیست های مویی قرار دارد و عفونت را کاهش می‌دهد و رشد و بازسازی سلول‌های پوست را تحریک می‌کند.

و در آخر برای تسریع در روند درمان بیماری خود از نشستن طولانی مدت بپرهیزید و در اطراف خانه و محل کار خود پیاده روی کنید، سعی کنید به پهلو یا شکم بخوابید، روی زخم کیست خود را بپوشانید و هرگز به محل کیست مویی خود دست نزنید.

عوارض درمان نکردن کیست مویی

درمان به موقع و قطعی کیست مویی از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا این بیماری بسیار پیشرونده بوده و در صورت بی توجهی به علائم آن می تواند موجب ابتلا به نوعی سرطان پوستی شود که این سرطان می تواند از ناحیه کیست شروع شده و به بقیه بافت های بدن نیز آسیب بزند به همین علت درمان به موقع این بیماری حائز اهمیت بوده.

شما در ابتدا این بیماری را یک عفونت ساده میبینید در صورتی که ممکن است خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد.

بهترین روش درمان کیست مویی




بازدید : 217
نویسنده : مرجان پارسا

با ورود تکنولوژی های مختلف و ماشینی شدن زندگی در چندین دهه اخیر، تغییرات چشمگیری در زندگی افراد جامعه پدیدار شده است که مهمترین آنها تحت تاثیر قرار دادن مشاغل است. این روند که همچنان نیز رو به گسترش است، موجب شده تحرک تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

 به گونه ای که با نگاهی به زندگی پشت میز نشینان در می یابیم که بیشتر این افراد بیش از 8 ساعت در روز می نشینند و این خود مشکلات عمده ای را برای آنان به همراه خواهد داشت. شاید شما نیز جزو افرادی هستید، که مدت زمان طولانی را در محیط کار خود سرگرم انجام فعالیت های روزانه هستید و نمی دانید که با این کار چه آسیب جدی را به سلامت جسمی خود وارد می کنید. در این مقاله سعی کردیم، عوارض جدی از مشاغل کم تحرک را برای شما شرح دهیم تا شاید با نگاهی به آنها هر چه سریعتر به فکری حل این مشکل جدی باشید. پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

بیماری های نشیمنگاهی و گوارشی

عوارض مشاغل کم تحرک بر روی بدن و راهکار کاهش این عوارض

شاید تا به حال به موضوع دقت نکرده باشید، اما خوب است بدانید مهمترین عامل در رشد روز افزون بیماری های گوارشی و نشیمنگاه شغل های کم تحرک است، نشستن و ایستادن های طولانی مدت می تواند وضعیت دستگاه گوارش و به طبع مقعد را تحت تاثیر قرار دهد.

تحقیقات نشان داده بیماری های مقعدی رابطه مستقیمی با نشستن طولانی مدت و کم تحرکی دارند، زیرا در این حالت اولاً فشار زیادی بر روی عضلات این ناحیه وارد شده و ریسک ابتلا به بیماری های نشیمنگاهی را افزایش میدهد، دوماً زیاد نشستن موجب می شود، عملکرد روده ها با مشکل مواجه شده و نتوانند به درستی به وظیفه خود که گوارش است، عمل کنند. به همین سبب اغلب این افراد دچار یبوست می شوند و یبوست نتیجه ای به جز آسیب، به مقعد را در پی ندارد. مهمترین بیماری های گوارشی که در این حالت افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، بدین شرح است:

  • بواسیر(هموروئید) : شایع ترین بیماری مقعدی است. این بیماری در اثر متورم شدن و یا گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد پدید می آید و مهمترین علت آن، یبوست است.
  • شقاق (فیشر) : این عارضه مقعدی در اثر ایجاد شکاف عمیق در دیواره کانال مقعدی و یا مخاط آن ایجاد می شود. مهمترین علت شقاق نیز یبوست و یا اسهال طولانی مدت است.
  • کیست مویی: بیماری کیست مویی رابطه ای مستقیم با نشستن طولانی مدت داشته به گونه ای که به بیماران رانندگان نیز معروف است. این بیماری با برگشت مو به داخل پوست و توده متورم در ناحیه دنبالچه نمایان می شود. علت کیست مویی سایش پوست به علت کم تحرکی و نشستن به مدت طولانی است.
  • فیستول مقعدی : فیستول مقعدی ایجاد مجرای غیر طبیعی میان دو ارگان از بدن است. التهاب روده، مشکلات گوارشی و عدم درمان طولانی مدت آبسه های مقعد مهمترین علت این بیماری است.

تضعیف سیستم ایمنی بدن

یکی از مشکلاتی در این مورد کمتر به آن پرداخته می شود، ارتباط مستقیم کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن با نشستن های طولانی مدت است. از آنجایی که افراد مختلف در یک اداره به مدت طولانی در کنار هم هستند، این گونه محیط ها فضای بسیار مناسبی برای رشد انواع باکتری، میکروب و قارچ ها به شمار می رود. اگر کمی به محیط کار خود دقت داشته باشید، متوجه خواهید شد که ویروس هایی مانند سرماخوردگی به راحتی منتقل می شوند.

اضافه وزن

پشت میز نشینی می تواند سرعت سوخت و ساز در بدن را به شدت کاهش دهد و موجب اضافه وزن گردد. از طرفی طولانی مدت نشستن با افزایش فشار خون و کلسترول همراه است، زیرا این عمل جریان گردش خون را کاهش داده و عملکرد رگ ها را بهبود می بخشد. هر مقدار جریان گردش خون سریع‌تر باشد، اکسید نیتریک بیشتری ترشح شده و رگ ها سالم تر و نرم تر است.

برای مطالعه مقاله بصورت کامل بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

ادامه مطلب


:: برچسب‌ها: بواسیر , هموروئید , شقاق , کیست مویی , فیستول , ,



بازدید : 229
نویسنده : مرجان پارسا

تاثیر تمرینات ورزشی در التیام یا عود کردن بیماری بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید بیماری است که در اثر وارد آمدن فشار بیش از اندازه به عروق، تورم آنها را در پی دارد. در واقع این عارضه باعث واریسی شدن این عروق می گردد. بیماری بواسیر همراه با درد روی میدهد و ممکن است بیمار خونریزی از مقعد را نیز تجربه کند. بواسیر را می توان با استفاده از برخی از روش های درمان و درد ناشی از آن را التیام بخشید.

بواسیر بیماری شایعی است که حدود ۵۰ درصد از افراد برای یکبار هم که شده آن را در طول زندگی خود تجربه می کنند. بواسیر اگر در مراحل اولیه درمان شود، بیمار علاوه بر اینکه درد کمتری را تجربه می کند نیازی به استفاده از روش های تهاجمی مانند جراحی نخواهد بود. یکی از راهکار های اولیه درمان بواسیر انجام حرکات ورزشی ساده می باشد تا گردش خون در عروق را افزایش دهد و عضلات را مستحکم کند. همچنین انجام حرکات ورزشی صحیح هوازی می تواند در تقویت قلب و عروق، افزایش توده های عضلانی، بهبود روحیه فردی ،کاهش وزن و … موثر باشد.

تمرینات ورزشی مناسب، التیام بخش درد بواسیر

انجام حرکات ورزشی مناسب موجب افزایش جریان خون در عروق، افزایش جذب مواد مغذی و اکسیژن و … در بدن شده و از این طریق در درمان هموروئید موثر است. اما انجام صحیح حرکات ورزشی بسیار حائز اهمیت است. برخی از ورزش های توصیه شده برای این بیماری  شامل ورزش های سبک است که عبارتند از :

  • شنا

  • پیاده روی

  • رقص

  • دویدن

  • ایروبیک

در حالت کلی می توان گفت برای درمان بواسیر باید تمرینات ورزشی انجام دهید که به تقویت عضلات به خصوص در ناحیه ران کمک ویژه ای می کند. به طور مثال انجام تمرینات یوگا در تقویت عضلات و بافت های بدن بسیار موثر است.شما می توانید زمانی که ایستاده و یا نشسته هستید، تمرینات buttocks press را انجام دهید این حرکات ورزشی همراه با انقباض و انبساط عضلات باسن است و می تواند بواسیر را درمان نماید.

تمرینات ورزشی مناسب برای درمان بواسیر

کنترل بواسیر در خانم های باردار با تمرینات ورزشی

خانم ها در مقایسه با آقایان ریسک بیشتری برای ابتلا به بواسیر دارند چرا که یکی از علل ایجاد بواسیر زایمان های سخت است. اما بانوان می توانند تنها با انجام چند حرکت ساده از پیشرفت بیماری جلوگیری و یا به درمان آن کمک نمایند. دو حرکت ورزشی که برای این منظور به کار می رود ، به این شرح است:

  • حرکت پروانه ای : برای انجام حرکت پروانه ای چهار زانو بنشینید به گونه ای کف پاها شما مقابل یکدیگر قرار گیرد و زانو ها رو به بیرون باشد. دست ها باید روی پنجه پا قرار گرفته و پشت کاملا صاف شود. پاها خود را ثابت نگه دارید و باسن را به پا نزدیک کنید. با تنفس آرام شروع کرده و زانو های خود را به سمت بالا و پایین به حرکت درآورید. این حرکت را می توانید با دم و بازدم همراه کنید و هر بار ۵ الی ۱۰ بار این حرکت را تکرار کنید. (انجام این حرکت برای افراد مبتلا به بواسیر به خصوص خانم های باردار مفید است.)

  • حرکت الاکلنگ : این تمرین همانند تمرین قبل است با این تفاوت که در این حالت خانم های باردار باید سعی کند زانو های خود را به یک طرف متمایل نموده و زانو راست را به زمین نزدیک کند.این حرکت نیز باید هر بار ۵ الی ۱۰ بار تکرار شود.

از فواید حرکات ورزشی ذکر شده می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • کاهش درد در ناحیه کشاله ران

  • تقویت عضلات پشت و پرینه و مفاصل لگن

بارداری و زایمان طبیعی فشار زیادی را به عروق این ناحیه وارد می آورد و هر ساله تعداد زیادی از خانم ها را درگیر این بیماری می کند.

تمرینات ورزشی نادرست موجب عود کردن بواسیر یا هموروئید

اگر علائم بواسیر را تجربه می کنید و یا قبلا به آن مبتلا بوده اید، مستعد درگیری مجدد به این بیماری می باشید. پس باید علاوه بر تغذیه صحیح و رعایت نکات پیشگیری، به انجام حرکات ورزشی نیز توجه ویژه ای داشته باشید. انجام حرکات ورزشی سنگین که فشار وارده بر لگن را افزایش میدهد به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا این حرکات علائم بیماری مانند درد را تشدید نموده و بیماری را گسترش می دهد. انجام برخی حرکات ورزشی برای مبتلایان به بواسیر ممنوع است. برخی از این ورزش ها عبارتند از :

  • سوارکاری

  • دوچرخه سواری

  • وزنه برداری

ورزش های ذکر شده فشار وارده بر عضلات شکم و ران را به شدت افزایش میدهد و بیماری را وخیم تر خواهد نمود. برای درمان هموروئید انجام حرکات ورزشی ساده که گردش خون را افزایش میدهد توصیه می شود. به یاد داشته باشید هر حرکت ورزشی که انجام میدهید مقداری آب نیز بنوشید تا از دهیدراته شدن بدن جلوگیری به عمل آورد.




انواع شقاق یا فیشر مقعدی
نوشته شده در سه شنبه 30 مهر 1398
بازدید : 223
نویسنده : مرجان پارسا

انواع شقاق یا فیشر مقعدی و پیشگیری از ابتلا و تشدیدی بیماری

انواع شقاق یا فیشر مقعدی و پیشگیری از ابتلا و تشدیدی بیماری

بیماری شقاق یا فیشر یکی از انواع بیماری مقعدی است. این بیماری همان زخم مقعدی است، زیرا شقاق موجب زخمی عمیق در دیواره کانال مقعد می گردد. عمق این زخم به حدی است که می تواند تا عضله مقعدی نیز امتداد داشته باشد.

شقاق مقعدی در ناحیه ای حساس از بدن قرار دارد و احتمال عفونی شدن آن بسیار زیاد است. از علائم شقاق می توانیم به درد، خارش، خونریزی، تورم و التهاب پوست اطراف مقعد اشاره کنیم. همچنین عامل ایجاد این بیماری می تواند مجموعه ای از عوامل شامل یبوست، اسهال مزمن، بارداری، زایمان، رابطه مقعدی، کهولت سن و جابه جایی اجسام سنگین باشد. درمان شقاق شامل برطرف کردن علت اصلی بیماری است، این علت می تواند بیماری هایی مانند یبوست باشد و یا از تنگ بودن عضله اسفنکتر مقعدی نشات گیرد.

تعیین نوع شقاق یکی از مواردی است که می تواند در انتخاب نوع درمان تاثیر گذار باشد، از همین روی در ادامه به تشریح انواع شقاق می پردازیم :

انواع شقاق مقعدی

به طور کلی شقاق به دو دسته تقسیم می شود. این تقسیم بندی بر حسب مدت زمان بروز بیماری و شدت آن انجام می شود. انواع شقاق به این شرح است:

شقاق حاد

شقاق حاد به شقاقی گفته می شود، که بیمار برای اولین بار علائم این بیماری را تجربه نماید. شقاق حاد کمتر از ۱۲ هفته از بروز آن گذشته است. این نوع شقاق مقعدی علائمی حاد و شدید از جمله درد و خونریزی را به همراه دارد. در این حالت زخم شقاق، سطحی و کم عمق است و نیز طول کمی دارد.

معمولاً شقاق حاد با استفاده از درمان های خانگی و رعایت چند نکته ساده بهبود می یابد. در اغلب موارد تنها کافی است یبوست خود را درمان نمایید.

شقاق مزمن

در صورتی که نسبت به درمان شقاق حاد بی توجه باشید، شقاق مزمن ایجاد می شود. معمولاً شقاقی که بیش از ۱۲ هفته از بروز آن گذشته شقاق مزمن نام می گیرد. با گذشت زمان زخم شقاق پیشرفت نموده و علائم و عمق زخم هم تشدید می شود.

در نتیجه عمق زخم شدت یافته و عضله مقعدی را نیز درگیر می کند. در این حالت بیماری تا حدی پیشرفت نموده که برای درمان نیاز به جراحی است.

پیشگیری از تشدید بیماری شقاق یا فیشر مقعدی

بی توجهی به بیماری شقاق می تواند موجب تشدید آن گردد و وضعیت را وخیم تر نماید.در این حالت زخم شقاق عمیق تر شده و یا عفونت و التهاب آن شدت می یابد. با رعایت نکات نیز از تشدید بیماری و نیز مزمن شدن آن جلوگیری نماید.

  • درمان سریع بیماری
  • درمان بیماری های گوارشی نظیر یبوست و اسهال
  • رعایت بهداشت مقعد و پرهیز از زیاده روی در شستشوی آن به خصوص با مواد شوینده معطر
  • کاهش فشار وارده بر مقعد با پرهیز از نشستن های طولانی مدت، جابه جایی اجسام، رابطه جنسی و …
  • استفاده از حمام سیتز
  • برطرف کردن سریع التهاب مقعد با استفاده از داروهای گیاهی و یا آنتی بیوتیک ها

پیشگیری از شقاق یا فیشر مقعدی

برای پیشگیری از بروز بیماری تنها کافی است، علت اصلی بروز بیماری را بشناسید و آن را برطرف نمایید. برای این منظور رعایت نکات زیر پیشنهاد می شود. مهمترین روشهای پیشگیری از شقاق به این شرح است:

  • مصرف کافی آب به منظور برطرف کردن یبوست و نرم نمودن مدفوع
  • دریافت فیبر کافی به جهت برطرف کردن یبوست با افزایش حجم مدفوع
  • ورزش منظم حداقل ۳۰ دقیقه در روز
  • پرهیز از رابطه مقعدی
  • پرهیز از مصرف سیگار
  • اجتناب از جابه جایی اجسام سنگین
  • مصرف ملین در صورت ابتلا به یبوست
  • رعایت بهداشت مقعدی
  • پرهیز از نشستن به مدت طولانی
  • درمان سریع اسهال
  • پرهیز از زور زدن در توالت

در برخی موارد بیماران پس از طی مدتی دچار عود مجدد بیماری می شوند. این مورد می تواند ناشی از عدم درمان علت اصلی بیماری و یا بی توجهی به نکات مراقبتی باشد. در هر حال افرادی که یکبار دچار این بیماری شده اند، شانس بیشتری برای تجربه عود مجدد بیماری دارند و لازم است، توجه ویژه ای به نکات پیشگیرانه داشته باشند.


:: برچسب‌ها: شقاق , درمان شقاق , درمان شقاق با لیزر , fissure ,



انواع محلول و پماد برای درمان زگیل تناسلی
نوشته شده در یک شنبه 21 مهر 1398
بازدید : 343
نویسنده : مرجان پارسا

انواع محلول و پماد برای درمان زگیل تناسلی

یکی از شایع ترین بیماریهای آمیزشی زگیل تناسلی است که در سال های اخیر شیوع بسیار گسترده ای پیدا کرده است. این بیماری در اثر نوعی ویروس به نام HPV ایجاد می شود. با ورود ویروس به بدن ممکن است در برخی افراد زگیل هایی بر روی پوست ناحیه تناسلی ایجاد شود.

در صورت ابتلا به این ویروس هیچ راهکار درمانی قطعی برای از بین بردن این ویروسها وجود ندارد، تنها می توان با روشهای مختلف عوارض HPV یعنی زگیل های تناسلی را کنترل کرد. یکی از روشهای کنترل و درمان این زگیل ها استفاده از دارو است. که البته در مقایسه با روشهای دیگر درمان این بیماری مدت زمان بیشتری به طول می انجامد. برخی از داروهای مناسب برای درمان زگیل تناسلی به این شرح است:

پماد برای درمان زگیل تناسلی

مهمترین انواع پماد برای درمان زگیل تناسلی به این شرح است :

پماد آلدرا

پماد آلدرا یا ایمی کیمود ۵% یکی از پمادهای کاربردی برای درمان این بیماری است. این کرم موضعی از طریق تقویت واکنش سیستم ایمنی بدن به   کمک می کند.

استفاده از این دارو بسیار ساده بوده و تنها کافی است زگیل های تناسلی را با یک لایه نازک از این پماد بپوشانید. لازم است تا محو شدن کامل پماد آن را بر روی پوست مالش دهید.۶ الی ۱۰ ساعت بعد می توانید این پماد را با آب گرم و مواد شوینده مناسب شستشو دهید.از آنجایی که این پماد ممکن است کاندوم ها و دیافراگم را تضعیف کند، بهتر است همزمان با مصرف این پماد از رابطه جنسی بپرهیزید. مهمترین عوارض شایع مصرف این پماد برای درمان زگیل تناسلی شامل تورم، خارش و سوزش، حساسیت پوست و پوسته پوسته شدن پوست است.

پودوفیلوکس

پودوفیلوکس به اشکال ژل و محلول ۵% در دسترس است. این دارو از فعال ترین مواد پودوفیلین تولید شده است. برای مصرف این دارو به شکل محلول باید با استفاده از پارچه ای پنبه ای زگیل را بپوشانید و برای مصرف آن به شکل ژل با استفاده از انگشتان ژل را بر روی زگیل ها پخش کنید. البته در برخی موارد پزشک ترجیح میدهد اولین مرتبه استفاده از دارو را خود انجام دهد. برای پیشگیری از حساسیت پوستی توصیه می شود، قبل از مصرف دارو پوست را کاملاً خشک نمایید.

استفاده از داروی پودوفیلوکس برای درمان ضایعات واژن، مجرای ادرار و زگیل مقعد توصیه نمی شود. نتایج تحقیقات ثابت کرده اند که میزان پاکسازی پودوفیلاکس و پودوفیلین هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

 فرمالدئید

 فرمالدئید یکی دیگر از داروهای شیمیایی برای درمان زگیل های تناسلی است. این دارو باید تنها بر روی زگیل ها استعمال شود و باید از تماس آن با دیگر نواحی پوست بپرهیزید. این دارو نیز همانند سایر داروهای زگیل تناسلی در دراز مدت تاثیر داشته و باید روزی یک الی دو مرتبه از آن استفاده نمود.

درمان زگیل تناسلی با محلول ها

برخی از داروهای زگیل تناسلی در اشکال دیگری مانند محلول، ژل یافت می شوند، که تاثیر سریع تر و قوی تر داشته و می توانند به سرعت زگیل ها را حل کنند. قبل از مصرف این دست از دارو ها با پزشک مشورت نمایید تا راهکار استفاده از این محلول را فراگیرید. برخی از این محلول ها توسط پزشک اعمال می شود. نکته مهم در این مورد این است که باید از تماس این محلول های قوی با پوست غیر آلوده اجتناب نمایید. مهمترین محلول های در دسترس برای درمان زگیل تناسلی به این شرح است:

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک داروی قوی با قدرت حل کنندگی بالایی است. برای مصرف اسید سالیسیلیک لازم است ناحیه مورد نظر را با استفاده از آب و صابون شسته و خشک کنید. سپس این محلول روزی دوبار بر روی زگیل ها اعمال کنید.

از تماس این محلول با نواحی مخاطی بدن مانند دهان، واژن، مقعد اجتناب نمایید. عوارض این دارو ممکن است شامل تحریک منطقه، سوزش، خارش و التهاب پوست باشد.

در صورتی که سابقه حساسیت به این دارو را داشته و یا نسبت به داروهای خانواده سالیسیلات ها (مثل آسپرین ، بروفن، ناپروکسن) حساسیت دارید، از مصرف این دارو اجتناب نمایید. همچنین بیماران دیابتی و قلبی و یا زنان باردار باید از مصرف این دارو اجتناب نمایند.

رزین پودوفیلین

محلول ۱۵ تا ۲۵ درصدی رزین پودوفیلین یکی از داروهای موثر در درمان زگیل تناسلی است. برای مصرف این دارو باید پس از شستن پوست اجازه دهید، به طور کامل خشک شود و سپس دارو را اعمال نمایید. تا احتمال حساسیت های پوستی به حداقل کاهش پیدا نماید.

همچنین لازم است بعد از ۴ ساعت از مصرف دارو آن را به طور کامل با آب و صابون بشویید، تا عوارض دارو و واکنش های حساسیتی به حداقل کاهش پیدا کند. از مصرف بیش از ۰٫۵ میلی لیتر از این دارو اجتناب نمایید. همچنین از مصرف آن بر روی نواحی مخاطی بدن نظیر واژن، مقعد و … بپرهیزید، زیرا مصرف آن در نواحی متصل به ستون فقرات ممکن است تغییر پلاکتی را به دنبال داشته باشد.

 

اسید تری کلرواستیک

داروی اسید تری کلرواستیک ۶۰ الی ۹۰ درصدی اغلب در درمان زگیل های مرطوب و کوچک کارایی دارد. از  اسید تری کلروائوستیک می توان برای درمان زگیل های مقعدی و واژن نیز استفاده نمود.

برای مصرف می توانید حجم  کمی از این دارو را بر روی پوست استعمال نمایید و اجازه دهید به طور کامل خشک شود. از مصرف آن بر روی نواحی غیر آلوده پوست اجتناب نمایید.


:: برچسب‌ها: درمان زگیل تناسلی , زگیل تناسلی ,



زگیل تناسلی در دوران بارداری
نوشته شده در دو شنبه 15 مهر 1398
بازدید : 218
نویسنده : مرجان پارسا

زگیل تناسلی چگونه بر جنین در دوران بارداری تاثیر می گذارد؟

در عصری زندگی می کنیم که میزان شیوع بیماری های جنسی نظیر زگیل تناسلی به شدت افزایش پیدا کرده است. زگیل تناسلی ناشی از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود، و ابتلا به آن می تواند در دراز مدت منجر به سرطان های خطرناکی مانند سرطان گردنه رحم شود. بسیاری از مادران مبتلا به این ویروس در رابطه با بارداری و جنین خود نگران هستند، و می خواهند بدانند آیا می توانند همانند سایرین باردار شوند و آیا نوزاد آنها نیز درگیر این بیماری خواهد شد یا خیر ؟

عوارض احتمالی زگیل تناسلی در طی دوران بارداری

زگیل تناسلی در ایجاد اختلال در بارداری تاثیری نداشته و مادران مبتلا به این بیماری می توانند بدون مشکل باردار شوند. ولی این بیماری احتمال خطر هایی مانند ابتلای جنین به این ویروس را افزایش می دهد. به علاوه بارداری به علت نامشخصی موجب می شود، تعداد زگیل ها افزایش چشمگیری داشته باشند.

 تاثیر زگیل تناسلی بر جنین

مهمترین نگرانی و دغدغه مادران باردار، سرنوشت نوزاد آنها است، در این مورد باید بگوییم مهمترین عارضه ی احتمالی زگیل تناسلی در بارداری احتمال ابتلای جنین به این بیماری است، برخی از پزشکان اعتقاد دارند این احتمال بسیار کم است اما شرایط بسیاری هستند که می توانند میزان خطر را افزایش دهند. به طور مثال پاره شدن کیسه آب مادر و یا زایمان طبیعی با وجود زگیل تناسلی به سبب عبور نوزاد از مجرای زایمان آلوده ریسک ابتلای نوزاد به این بیماری را به شدت افزایش میدهد. در صورتی که نوزادی به این بیماری مبتلا باشد، چندین هفته پس از تولد دچار زگیل هایی در ناحیه گلو و دهان خواهد شد.

زگیل تناسلی و زایمان

زگیل تناسلی تاثیری جدی در انتخاب روش زایمان ندارد. و مادر می تواند هم از طریق زایمان طبیعی و هم از طریق سزارین وضع حمل نماید. اما به یاد داشته باشید زایمان طبیعی ریسک ابتلای نوزاد به بیماری را افزایش می دهد به خصوص اگر مادر در ناحیه واژن و مجرای زایمان دچار زگیل باشد. به علاوه وجود زگیل ها در طول زایمان ممکن با خونریزی همراه شود و یا اینکه کشیدگی دیواره واژن برای زایمان را با مشکل مواجه نماید. تحقیقات نشان داده گونه هایی از ویروس که موجب زگیل می شوند، ارتباطی با سقط جنین ندارند.

تشخیص زگیل تناسلی در دوران بارداری

تشخیص زگیل تناسلی در بارداری

روشهای تشخیص زگیل تناسلی در بارداری همانند سایر زمان ها می باشد. اگر زگیل ها بر روی نواحی تناسلی ایجاد شده باشند، پزشک می تواند تنها با معاینه چشمی وجود آن را تشخیص دهد. اما انجام تست هایی مانند پاپ اسمیر و DNA می تواند در صورت لزوم نوع ویروس را نیز تعیین نماید.

روش های درمانی زگیل تناسلی در دوران بارداری

درمان زگیل تناسلی به طور قطع امکان پذیر نمی باشد، زیرا هنوز راه درمان قطعی برای این بیماری پیشنهاد نشده است. اما وجود زگیل ها را می توان درمان نمود. اما توجه داشته باشید، حتی زمانی که زگیل های تناسلی وجود ندارند، ویروس همچنان در بدن بوده و از بین نرفته است. مادران باردار نمی توانند از روشهای دارویی مانند استفاده از پماد برای از بین بردن زگیل ها استفاده نمایند، زیرا احتمال آسیب به جنین وجود دارد. در نتیجه بهتر است زنان باردار از روشهای موضعی مانند کرایو، جراحی، لیزر و .. برای درمان زگیل های خود استفاده نمایند.

تاثیر واکسن گارداسیل بر جنین و زنان باردار

آمار ها نشان داده واکسن گارداسیل هیچ تاثیر منفی بر مادر و یا جنین نداشته و مادران باردار نیز میتوانند همانند سایرین از واکسن برای پیشگیری استفاده نمایند. علت این امر را می تواند عدم وجود میکروب های کشته شده یا ضعیف شده در واکسن دانست.


:: برچسب‌ها: زگیل تناسلی , ,



بازدید : 221
نویسنده : مرجان پارسا

چه خوراکی هایی برای افرادی که مبتلا به بواسیر هستند مضر است؟

چه خوراکی هایی برای افرادی که مبتلا به بواسیر هستند مضر است؟

بواسیر یکی از مشکلات رایج مقعدی است که افراد زیادی در طول زندگی خود با آن روبرو می شوند. بواسیر یا هموروئید در اثر کشیدگی و پارگی رگ های اطراف ناحیه ی مقعد به وجود می آید. زمانی که در اثر برخی دلایل مانند یبوست فشار بیش از اندازه ای حین اجابت مزاج به اطراف مقعد شما وارد می شود طبیعی است که رگ ها تحت کشش و فشار بیش از اندازه قرار می گیرند و در نتیجه دچار از هم گسیختگی خواهند شد.

چنین شرایط رابطه ی مستقیمی با نوع تغذیه ی شما دارد. یبوست یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده و تشدید کننده ی بواسیر است و بیشترین مورد ابتلا به آن در اثر رژیم غذایی افراد است.

مطالعات نشان داده که علائم و نشانه های بواسیر با مصرف برخی خوراکی ها و رژیم های غذایی می تواند شدیدتر شود و به مشکل بواسیر شما دامن بزند. مواد غذایی تند،حساسیت زا و کافئین دار یکی از بزرگ ترین خط قرمز های شما در زمان ابتلا به بواسیر هستند.

افراد مبتلا به بواسیر یا هموروئید این غذا ها را نخورند

خوراکی های مضر برای مبتلایان به بواسیر

برای درمان هموروئید و جلوگیری از تشدید علائم آن موارد زیر را به خاطر داشته باشید.

غذاهای حاوی فیبر بالا و فیبر پایین

یکی از مهم ترین نکات غذایی برای افراد مبتلا به بواسیر مصرف متعادل فیبر است. خوراکی هایی که فیبر آنها بیش از اندازه است و خوراکی هایی که فاقد فیبر هستند هر دو به یک اندازه می تواند برای بواسیر شما مضر باشد.

خوراکی های شور

مصرف خوراکی های شور در دورانی که به بواسیر مبتلا شده اید می تواند هم باعث نفخ شما شود و هم شرایط کم آبی بدن شما را تسهیل کند و بدین ترتیب بیشتر در معرض یبوست قرار بگیرد. برای درمان بواسیر مصرف خوراکی های شور را کنار بگذارید.

محصولات لبنی

مصرف بیش از اندازه ی محصولات لبنی می تواند حجم مدفوع شما را افزایش دهد و نفخ شکم تولید کند. اگر به بواسیر مبتلا شده اید در مصرف محصولات لبنی احتیاط کنید.

میوه های نارس

میوه های نارس از بدترین انتخاب های خوراکی شما در زمان بواسیر می تواند باشد. مصرف چنین میوه هایی یعنی تولید یبوست و تشدید علائم بواسیر.

نوشیدنی های الکلی

به هنگام بروز بواسیر باید مصرف نوشیدنی های الکلی را به کل کنار بگذارید. مصرف نوشیدنی های الکلی می تواند هم بدن شما را دچار کم آبی شدید کند و هم حرکات روده ی شما را کند نماید که نتیجه ی هر دوی اینها یبوست است.

فلفل

مصرف انواع فلفل به خصوص فلفل های تند می تواند بواسیر شما را وخیم تر کند. مصرف فلفل می تواند درد بواسیر شما را به مراتب افزایش دهد.

ادویه

هنگامی که با علائم و نشانه های بواسیر روبرو هستید باید مصرف انواع ادویه ها را تا زمان رسیدن به بهبودی کامل کنار بگذارید.

قهوه

شاید یک فنجان آرامش بخش خوبی برای شرایط شما در زمان بواسیر باشد ولی می تواند منجر به کم آبی و ایجاد یبوست در بدن شما شود پس بهتر است در زمان ابتلا به بواسیر مصرف قهوه را متوقف کنید.




بازدید : 211
نویسنده : مرجان پارسا

پیشگیری از ابتلا به فیستول مقعدی و عوامل تشدید کننده این بیماری

فیستول مقعدی نوعی از بیماری های مقعدی است، که به معنی اتصال غیرطبیعی میان دو ارگان از بدن است. این بیماری در اثر نفوذ عفونت و التهاب به سطح پوست ایجاد می شود. عامل اغلب فیستول ها، آبسه درمان نشده است. از نشانه های فیستول مقعدی می توانیم به درد، خارش، سوزش، خونریزی، بروز حفره ای بر روی سطح پوست و قابل مشاهده شدن سوراخ آن اشاره کنیم. این بیماری مقعدی با استفاده از درمان های خانگی بهبود نمی یابد و باید هرچه سریع تر درمان شود. زیرا با گسترده شدن عفونت روند درمان نیز پیچیده تر می شود.

عوامل ایجاد فیستول

مهمترین عامل به وجود آورنده فیستول مقعدی آبسه های ( تجمع عفونت بر روی سطح پوست) درمان نشده ای است که با نفوذ عفونت تا سطح پوست موجب می شود، حفره ای بر روی پوست ظاهر شود. این حفره پوست اطراف مقعد را به کانال مقعد متصل می کند.

آبسه ها اغلب در اثر مسدود شدن یکی از غدد راست روده ایجاد می شوند و تجمع عفونت در این غدد، بافت های اطراف را آلوده کرده و سبب به وجود آمدن فیستول می شود. تفریباً از هر دو نفر مبتلا به آبسه درمان نشده یک نفر به فیستول مقعدی دچار می شود. تخلیه خود به خودی آبسه ریسک ابتلا به فیستول را افزایش می دهد.

عوامل خطر

ابتلا به برخی از بیماری ها ممکن است، ریسک ابتلا به فیستول را افزایش دهند. زیرا بیماری های التهابی و عفونی، زمینه را برای پیدایش آبسه فراهم می کنند. برخی از بیماری ها که زمینه ایجاد فیستول را فراهم می کنند، عبارتند از :

    • آبسه مقعدی : تجمع عفونت در بدن، ایجاد علائمی از جمله تب، خستگی و تورم اطراف مقعد
    • بیماری های التهابی روده : این بیماری ها در دو نوع کولیت و کرون ظاهر شده و همان طور که از نام آن پیداست در دوره های عود خود موجب التهاب و عفونت روده می شوند. کرون در مقایسه با کولیت شانس بیشتری برای ایجاد فیستول مقعدی دارد.
    • دیورتیکولیت : این بیماری التهاب کیسه های کوچک بر روی سطح روده است.
    • عوارض جراحی در اطراف مقعد : آسیب جراحی مقعد یا زایمان سخت می تواند باعث تغییر شکل سلول ها شود.
    • سل : ابتلا به این بیماری باکتریایی که می تواند هر نقطه ای از بدن را تحت تاثیر قرار دهد، زمینه را برای آبسه فراهم میکند.
    • HIV : این بیماری سیستم ایمنی بدن را تضعیف نموده و موجب بروز بیماری فیستول می شود.
    • سرطان : سرطان موجب تغییر شکل سلول ها شده و زمینه را برای فیستول فراهم می کند.
    • بیماری های جنسی نظیر کلامیدیا و سیفلیس

 

پیشگیری از ابتلا به فیستول مقعدی

امکان پیشگیری از فیستول مقعدی به طور کامل وجود ندارد، اما راهکارهایی توصیه می شود، که می تواند ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

  • درمان سریع آبسه مقعدی و پرهیز از تخلیه آن توسط بیمار
  • درمان بیماری های التهابی روده، دیورتیکولیت و ….
  • مصرف فیبر بیشتر برای جلوگیری از یبوست
  • پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف الکل
  • هیدراته نمودن بدن با مصرف حداقل ۸ لیوان آب در طول روز
  • رعایت بهداشت مقعد و شستشوی مرتب آن
  • استفاده از کاندوم در رابطه جنسی برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی
  • پرهیز از رابطه جنسی مقعدی
  • معاینه مقعد و درمان سریع در صورت بروز هر نشانه غیر طبیعی

عوامل تشدید کننده فیستول

مهمترین عوامل تشدید کننده فیستول مقعدی به این شرح است :

  • ابتلا به سرطان ها به خصوص سرطان مقعد و روده
  • بیماری کرون و کولیت
  • تزریق برای درمان بواسیر داخلی
  • بواسیر بیرون زده از مقعد
  • آسیب ناشی از تنقیه
  • زخم شدن مقعد در اثر برخورد با اشیاء نیز
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن
 



بازدید : 243
نویسنده : مرجان پارسا

رابطه جنسی با وجود بواسیر یا هموروئید و تاثیر آن بر توانایی جنسی

 

رابطه جنسی با وجود بواسیر یا هموروئید و تاثیر آن بر توانایی جنسی

بیماری هموروئید یا بواسیر در اثر آسیب وارده بر عروق هموروئیدی شکل می گیرد. این بیماری که در اثر تورم و گشاد شدن عروق مقعدی ایجاد می شود. این بیماری می تواند موجب درد، خونریزی، تورم، عفونت و … شود.

بیماری بواسیر با اینکه تهدید کننده زندگی به شمار نمی رود ولی با این حال می تواند به شدت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از مشکلاتی که بواسیر ایجاد می کند و کمتر به آن پرداخته می شود، تاثیر منفی بر توانایی جنسی است. در ادامه به بررسی تاثیرات هموروئید بر زندگی جنسی بیمار می پردازیم.

تاثیر بواسیر یا هموروئید بر توانایی جنسی

هموروئید از بیماری هایی است که می تواند بر سلامت بدن فرد تاثیرات بسیاری داشته باشد و حتی از نظر روحی نیز فرد را درگیر نماید. یکی از تاثیرات هموروئید بر مردان مشکلات مربوط به نعوظ است. نعوظ از طریق عروق ایجاد شده و این یعنی عروقی که سلامت خود را از دست داده اند، نمی توانند درست عمل کنند. با وجود آنکه بواسیر در عروق مقعدی ایجاد می شود ولی می تواند میل جنسی و نیز توانایی جنسی در مردان و زنان را تحت تاثیر قرار دهد.

علت تاثیر منفی وجود بواسیر بر توانایی جنسی، یگانه بودن منشاء اعصاب این عروق است. این عروق همان اعصاب شاخه های عصب پودنتال هستند.

در زنان مبتلا به هموروئید رابطه جنسی موجب آزردگی عصبی می شود، این امر توانایی جنسی آن ها را دچار اختلال می نماید. در نتیجه یا به ارگاسم نمی رسند و یا خیلی دیر به ارگاسم می رسند. این موضوع در مورد شقاق با توجه به درد بسیار شدید این بیماری، تشدید شده و بسیاری از زنان از آن شکایت دارند.

طی تحقیقات، به اثبات رسیده اغلب مردان پس از درمان هموروئید به روش هموروئیدکتومی توانایی جنسیشان تقویت شده و اظهار رضایت بیشتری از روابط جنسی خود داشتند. زنان نیز پس از درمان، آزردگی و درد کمتری خواهند داشت و لذت بیشتری از رابطه جنسی می برند.

نکته ای که در این رابطه باید به آن توجه داشته باشید، این است که بسیاری از مردان مبتلا به بواسیر شروع به مصرف قرص هایی مانند ویاگرا می کنند که عملکرد جنسی آنان را بهبود بخشد، اما این عمل تنها موجب خونریزی هموروئید می گردد. زنان نیز ممکن است با مصرف اسپری سیل دونافیل ممکن است دچار خونریزی شوند. البته مصرف این داروها در مورد شقاق تاثیرات مثبتی داشته و می تواند به درمان کمک نماید.

رابطه جنسی با وجود بواسیر یا هموروئید

همان طور که گفتیم بواسیر یا هموروئید می تواند توانایی جنسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. اما مانع این عمل نمی شود. با این وجود انجام رابطه جنسی مقعدی بی ضرر نبوده و می تواند بیماری را در زنان تشدید نماید. رابطه جنسی با وجود بواسیر، درد بسیاری زیادی داشته و ممکن است منجر به عفونت و التهاب مقعد گردد و یا حتی خونریزی را به دنبال داشته باشد.

از همین روی توصیه می شود، حداقل تا اتمام فرآیند درمان از رابطه جنسی بپرهیزید، زیرا با این عمل فشار بسیار زیادی متحمل عروق مقعدی می شود.

 



بازدید : 233
نویسنده : مرجان پارسا

شقاق یا همان فیشر از بیماری های مقعدی بسیار شایعی است که به علت ترک در دیواره مقعد ایجاد می شود. عامل شقاق را می توان افزایش فشار وارده به مقعد معرفی نمود. شقاق در مراحل ابتدایی با استفاده از پماد درمان میشود، اما در مراحل پیشرفته و مزمن تنها لیزر می تواند شقاق را به طور قطع درمان نماید.

درمان شقاق با لیزر

درمان شقاق با لیزر موثر ترین روش برای درمان این بیماری است که هیچ یک از مشکلات و عوارض عمل جراحی مانند ترس از چاقو، درد، خونریزی، بی اختیاری و ... را ندارد. در این روش پزشک توسط تاباندن اشعه مادون قرمز بافت ها و عضله آسیب را درمان کرده و نه تنها درد بیمار به سرعت رفع می شود بلکه خونریزی نیز نخواهد داشت. علت درمان سریع توسط لیزر را میتوان ترمیم سریع بافتها، عروق و اعصاب دیده عنوان کرد.

مزیت های درمان شقاق با لیزر

بی شک درمان شقاق با لیزر بهترین راهکار درمان این بیماری است. از مهمترین مزیت های این روش می توان به این موارد اشاره کنیم :

  • این روش قطعی و موثر است و امکان عود مجدد بیماری وجود ندارد.

  • درمان شقاق با لیزر بدون درد و خونریزی انجام می شود.

  • لیزر درمانی نیاز به بستری در بیمارستان نداشته و سرپایی انجام می شود.

  • لیزر درمانی احتمال ابتلا به سایر عفونت ها را ندارد.

  • پس از انجام لیزردرمانی  شقاق می توان به محل کار و یا خانه بازگردید.

  • درمان شقاق با لیزر هیچ یک عوارض جراحی مانند بی اختیاری را به همراه ندارد.

  • این روش بسیار سریع عمل نموده و در کمترین زمان ممکن انجام می شود.

  • انجام این روش در مقایسه با سایر روش ها هزینه مناسب تری دارد.

  • این روش محدودیت نداشته و قابل استفاده افراد مختلف با شرایط متفاوت است.

هزینه درمان شقاق با لیزر

هزینه درمان شقاق با لیزر به علت قرار گرفتن در گروه جراحی های زیبایی، توسط اغلب بیمه ها پرداخت نمی شود، اما با این وجود از قیمت مناسب تری نسبت به جراحی برخوردار است. هزینه دقیق شقاق به عوامل مختلفی بستگی دارد و بسته به کلینیکی که عمل را در آن انجام می دهد متفاوت است. پس لازم است برای اطلاع از قیمت ها با پزشک مشورت نمایید.

 




بازدید : 204
نویسنده : مرجان پارسا

انواع ملین‌های دارویی و طبیعی و تاثیر ملین‌ها بر بیماری‌های نشیمنگاهی

ملین ها موادی هستند که به رفع یبوست کمک می کنند. ملین ها را می توان در ردیف مواد طبیعی و یا داروهای اسهال آور جستجو نمود. ملین ها بسته به عملکرد های متفاوتی که در جهت رفع یبوست دارند، در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. بهتر است برای انتخاب ملین مناسب با توجه به نوع مشکل ایجاد شده و عملکردی که دارو دارد، با مشورت پزشک داروی مناسب را انتخاب نمایید. میزان مصرف این داروها اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا مصرف بیش از اندازه آنها می تواند موجب اسهال شده و یا حتی تاثیر عکسی داشته باشد.

انواع ملین ها

ملین ها بر حسب اشکال دارویی، فواصل مصرف، سرعت شروع اثر، محل اثر و …. به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. مهمترین ملین های کاربردی به این شرح است :

ملین‌ های‌ تراوش‌ کننده

هدف این نوع ملین رفع یبوست از طریق نرم نمودن مدفوع است. برای نرم شدن مدفوع نیاز به آب بیشتری در روده است. به همین منظور دارو به گونه ای عمل می کند که مقدار زیادی آب وارد روده بزرگ شود. معروف ترین تراوش کننده ها شیر مگنزیا و منیزیم سیترات است. مصرف این نوع ملین می تواند عوارض جانبی مثل تهوع، اسهال، گاز، التهاب را ایجاد کند. همچنین زیاده روی در مصرف این نوع ملین می تواند موجب کاهش آب بدن، عدم تعادل الکترولیتی و آسیب‌دیدگی کلیه ها شود.

ملین‌کننده‌های مدفوع

این نوع ملین تحت عنوان نرم کننده شناخته می شود. عملکرد این ملین ها به گونه ای است که رطوبت را در مدفوع نگه می دارد. این دارو موثرترین ملین است که بدون نسخه نیز ارائه می شود.

ملین ها جذب کننده آب در روده

این نوع ملین از طریق افزایش جرم مدفوع به نرم نمودن آن کمک می کنند. اما این نوع ملین ها برای همه افراد مناسب نخواهد بود. درد معده، حالت تهوع، استفراغ و خارش پوست از عوارض جانبی ملین ها جذب کننده آب در روده  به شمار می رود. بهتر است این نوع ملین ها با مقادیر زیادی آب مصرف شوند، تا عوارض جانبی آن کاسته شود.

ملین های محرک

این ملین ها با ایجاد انقباض در عضلات روده، مدفوع را به سمت مقعد هدایت می کنند. مصرف طولانی مدت این دارو توصیه نمی شود. زیرا افزون بر عوارض جانبی متعدد امکان وابستگی به این داروها وجود دارد. از عوارض جانبی این نوع ملین می توانیم به درد معده، ضعف و ناتوانی، گرفتگی، حالت تهوع و ادرار قهوه‌ای رنگ اشاره کنیم.

ملین های روان کننده

این نوع از ملین ها، با ایجاد غشاء چرب بر دیواره روده به عبور راحت تر مدفوع کمک می کنند. این ملین ها دیرتر از سایرین اثر خود را نشان می دهند. معروف ترین ملین روان کننده، روغن های معدنی هستند.  بدن انسان قابلیت هضم این روغن را ندارد. بنابراین در طول فرآیند گوارش، چربی روغن دچار تحول نمی شود. استفاده طولانی مدت از این نوع ملین ها می تواند موجب بی اختیاری شده و در جذب ویتامین ها اختلال ایجاد نماید.

مضرات مصرف ملین ها

همان طور که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم میزان مصرف این ملین ها اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا سوء مصرف این مواد می تواند عورض جانبی ناخوشایندی را برای بدن به همراه داشته باشد. برخی از مضرات ملین ها به این شرح است :

  • عدم حرکت طبیعی روده ها به سبب وابستگی روده

  • آسیب به  لوزالمعده و پوشش لایه روده

  • عدم تعادل الکترولیت

  • دهیدراته شدن بدن

  • کاهش مقاومت ناخن

  • خطر ابتلا به سنگ کلیه

ملین های طبیعی

مصرف داروهای ملین در طولانی مدت به خصوص برای مبتلایان به یبوست مزمن می تواند خطرات بسیاری را به دنبال داشته باشد. ملین های طبیعی در مقایسه با داروهای ملین مضرات بسیار کمتری داشته و اغلب بدون عوارض جانبی هستند. برخی از مهمترین ملین ها طبیعی به این شرح است :

  • روغن کرچک،این روغن بهترین ملین برای رفع یبوست است. برای این منظور می توانید یک قاشق غذا خوری روغن کرچک را با شیر گرم مخلوط و قبل از خواب بنوشید.

  • روغن زیتون، مخلوطی از روغن زیتون و آب لیمو را تهیه نموده و حداقل یک بار در هفته از آن بنوشید.

  • آبلیمو : آبلیمو نوعی پاک کننده روده به شمار می رود. برای این منظور می توانید آب یک لیمو را گرفته و در یک لیوان حل کنید و هر روز بنوشید.

  • قهوه : کافئین موجود در قهوه نوعی ملین طبیعی به شمار می رود. برای این منظور هر روز یک فنجان قهوه بنوشید.

  • کشمش : کشمش منبع غنی از فیبر است. کشمش می تواند داروی بسیار مناسبی برای زنان باردار مبتلا به یبوست باشد. برای این منظور پیشنهاد می شود، هر شب مقداری کشمش را در آب بخیسانید و صبح روز بعد ناشتا میل کنید.

  • آلوئه ورا : مصرف ژل آلوئه ورا می تواند به عنوان مسهل طبیعی عمل نماید. در  مصرف آلوئه ورا زیاده روی نکنید، زیرا ممکن است اثرات عکس داشته باشد.

تاثیر ملین ها بر بیماری های نشیمنگاهی

بیماری های نشیمنگاهی شامل بیماری های بواسیر، شقاق، فیستول و کیست مویی می باشد. یبوست یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده بواسیر و شقاق به شمار رفته و در تشدید علائم بیماری های فیستول و کیست مویی موثر است. به همین ترتیب یکی از راهکارهای اصلی برای درمان این بیماری ها به خصوص در دوران پس از جراحی درمان یبوست و جلوگیری از آن است.

اغلب پزشکان پس از جراحی بیماریهای نشیمنگاهی مصرف ملین ها را توصیه می کنند تا از بروز یبوست و عود مجدد بیماری ها جلوگیری کنند.




بازدید : 235
نویسنده : مرجان پارسا

انواع ملین‌های دارویی و طبیعی و تاثیر ملین‌ها بر بیماری‌های نشیمنگاهی

ملین ها موادی هستند که به رفع یبوست کمک می کنند. ملین ها را می توان در ردیف مواد طبیعی و یا داروهای اسهال آور جستجو نمود. ملین ها بسته به عملکرد های متفاوتی که در جهت رفع یبوست دارند، در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. بهتر است برای انتخاب ملین مناسب با توجه به نوع مشکل ایجاد شده و عملکردی که دارو دارد، با مشورت پزشک داروی مناسب را انتخاب نمایید. میزان مصرف این داروها اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا مصرف بیش از اندازه آنها می تواند موجب اسهال شده و یا حتی تاثیر عکسی داشته باشد.

انواع ملین ها

ملین ها بر حسب اشکال دارویی، فواصل مصرف، سرعت شروع اثر، محل اثر و …. به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. مهمترین ملین های کاربردی به این شرح است :

ملین‌ های‌ تراوش‌ کننده

هدف این نوع ملین رفع یبوست از طریق نرم نمودن مدفوع است. برای نرم شدن مدفوع نیاز به آب بیشتری در روده است. به همین منظور دارو به گونه ای عمل می کند که مقدار زیادی آب وارد روده بزرگ شود. معروف ترین تراوش کننده ها شیر مگنزیا و منیزیم سیترات است. مصرف این نوع ملین می تواند عوارض جانبی مثل تهوع، اسهال، گاز، التهاب را ایجاد کند. همچنین زیاده روی در مصرف این نوع ملین می تواند موجب کاهش آب بدن، عدم تعادل الکترولیتی و آسیب‌دیدگی کلیه ها شود.

ملین‌کننده‌های مدفوع

این نوع ملین تحت عنوان نرم کننده شناخته می شود. عملکرد این ملین ها به گونه ای است که رطوبت را در مدفوع نگه می دارد. این دارو موثرترین ملین است که بدون نسخه نیز ارائه می شود.

ملین ها جذب کننده آب در روده

این نوع ملین از طریق افزایش جرم مدفوع به نرم نمودن آن کمک می کنند. اما این نوع ملین ها برای همه افراد مناسب نخواهد بود. درد معده، حالت تهوع، استفراغ و خارش پوست از عوارض جانبی ملین ها جذب کننده آب در روده  به شمار می رود. بهتر است این نوع ملین ها با مقادیر زیادی آب مصرف شوند، تا عوارض جانبی آن کاسته شود.

ملین های محرک

این ملین ها با ایجاد انقباض در عضلات روده، مدفوع را به سمت مقعد هدایت می کنند. مصرف طولانی مدت این دارو توصیه نمی شود. زیرا افزون بر عوارض جانبی متعدد امکان وابستگی به این داروها وجود دارد. از عوارض جانبی این نوع ملین می توانیم به درد معده، ضعف و ناتوانی، گرفتگی، حالت تهوع و ادرار قهوه‌ای رنگ اشاره کنیم.

ملین های روان کننده

این نوع از ملین ها، با ایجاد غشاء چرب بر دیواره روده به عبور راحت تر مدفوع کمک می کنند. این ملین ها دیرتر از سایرین اثر خود را نشان می دهند. معروف ترین ملین روان کننده، روغن های معدنی هستند.  بدن انسان قابلیت هضم این روغن را ندارد. بنابراین در طول فرآیند گوارش، چربی روغن دچار تحول نمی شود. استفاده طولانی مدت از این نوع ملین ها می تواند موجب بی اختیاری شده و در جذب ویتامین ها اختلال ایجاد نماید.

مضرات مصرف ملین ها

همان طور که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم میزان مصرف این ملین ها اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا سوء مصرف این مواد می تواند عورض جانبی ناخوشایندی را برای بدن به همراه داشته باشد. برخی از مضرات ملین ها به این شرح است :

  • عدم حرکت طبیعی روده ها به سبب وابستگی روده

  • آسیب به  لوزالمعده و پوشش لایه روده

  • عدم تعادل الکترولیت

  • دهیدراته شدن بدن

  • کاهش مقاومت ناخن

  • خطر ابتلا به سنگ کلیه

ملین های طبیعی

مصرف داروهای ملین در طولانی مدت به خصوص برای مبتلایان به یبوست مزمن می تواند خطرات بسیاری را به دنبال داشته باشد. ملین های طبیعی در مقایسه با داروهای ملین مضرات بسیار کمتری داشته و اغلب بدون عوارض جانبی هستند. برخی از مهمترین ملین ها طبیعی به این شرح است :

  • روغن کرچک،این روغن بهترین ملین برای رفع یبوست است. برای این منظور می توانید یک قاشق غذا خوری روغن کرچک را با شیر گرم مخلوط و قبل از خواب بنوشید.

  • روغن زیتون، مخلوطی از روغن زیتون و آب لیمو را تهیه نموده و حداقل یک بار در هفته از آن بنوشید.

  • آبلیمو : آبلیمو نوعی پاک کننده روده به شمار می رود. برای این منظور می توانید آب یک لیمو را گرفته و در یک لیوان حل کنید و هر روز بنوشید.

  • قهوه : کافئین موجود در قهوه نوعی ملین طبیعی به شمار می رود. برای این منظور هر روز یک فنجان قهوه بنوشید.

  • کشمش : کشمش منبع غنی از فیبر است. کشمش می تواند داروی بسیار مناسبی برای زنان باردار مبتلا به یبوست باشد. برای این منظور پیشنهاد می شود، هر شب مقداری کشمش را در آب بخیسانید و صبح روز بعد ناشتا میل کنید.

  • آلوئه ورا : مصرف ژل آلوئه ورا می تواند به عنوان مسهل طبیعی عمل نماید. در  مصرف آلوئه ورا زیاده روی نکنید، زیرا ممکن است اثرات عکس داشته باشد.

تاثیر ملین ها بر بیماری های نشیمنگاهی

بیماری های نشیمنگاهی شامل بیماری های بواسیر، شقاق، فیستول و کیست مویی می باشد. یبوست یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده بواسیر و شقاق به شمار رفته و در تشدید علائم بیماری های فیستول و کیست مویی موثر است. به همین ترتیب یکی از راهکارهای اصلی برای درمان این بیماری ها به خصوص در دوران پس از جراحی درمان یبوست و جلوگیری از آن است.

اغلب پزشکان پس از جراحی بیماریهای نشیمنگاهی مصرف ملین ها را توصیه می کنند تا از بروز یبوست و عود مجدد بیماری ها جلوگیری کنند.




بازدید : 233
نویسنده : مرجان پارسا

مراقبت های بعد از درمان بواسیر یا هموروئید با روش جراحی هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی یا جراحی هموروئید یکی از روش های پرکاربرد برای درمان این بیماری است. هموروئید یا همان بواسیر شایع ترین بیماری در ناحیه مقعد است. این بیماری با تورم و گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد ایجاد می شود. بواسیر با علائمی مثل درد، خارش، خونریزی، خون در مدفوع و … نمایان می شود. اغلب این علائم با درمان های خانگی و دارویی برطرف می شوند، اما در برخی موارد بیماری به حدی پیشرفت کرده که لازم است از درمان های تهاجمی تری برای از بین بردن بواسیر استفاده نمایید. یکی از درمان های تهاجمی هموروئیدکتومی است.

هموروئیدکتومی شامل استفاده از تیغ جراحی برای از بین بردن بافت هموروئیدی است. در صورتی که بعد از انجام جراحی نسبت به زخم جراحی و وضعیت سلامت خود توجه نکنید، احتمال عود مجدد بیماری وجود دارد. برخی از راهکارهای مراقبت بعد از هموروئیدکتومی به این شرح است:

مصرف فیبر

اغلب بیماران بعد از جراحی به خصوص جراحی هموروئید دچار یبوست می شوند. یبوست موجب خروج مدفوع سفت شده و می تواند آسیب جدی به مقعد وارد آورد. بهترین راهکار برای جلوگیری از یبوست مصرف فیبر کافی است. فیبر ماده ای مغذی و مفید است که در روده انسان قابلیت هضم و جذب را ندارد و تجمع می کند.

فیبر مقدار زیادی آب به خود جذب کرده و با افزایش حجم مدفوع به درمان و رفع یبوست کمک می کند. از خوراکی های دارای فیبر می توانیم به انواع میوه ها، سبزیجات و غلات اشاره کنیم.

آب کافی

آب در همه حالت برای حفظ سلامتی بدن مفید است. مصرف آب کافی می تواند هر چه سریعتر سموم را از بدن خارج کرده و با درمان یبوست به بهبود بیماری بواسیر نیز کمک نماید. میزان آب مصرفی برای هر فرد در طول روز  ۸ الی ۱۰ لیوان تعیین شده است.

تعویض پانسمان

لازم است در طول دوره نقاهت پس از عمل بهداشت را به میزان بیشتری رعایت نمایید. البته منظور از رعایت بهداشت، زیاده روی در شستشوی مقعد نیست. تعویض مرتب پانسمان یکی از راهکار هایی است که می تواند به جلوگیری از عفونت کمک نماید. البته بهتر است، تعویض پانسمان توسط پزشک و یا پرستار انجام شود.

مصرف دارو

معمولاً پزشک بعد از جراحی مصرف داروهایی مانند انواع مسکن و آنتی بیوتیک را به منظور کاهش درد و جلوگیری از عفونت تجویز می کند. بیمار باید مطابق دستور پزشک داروها را مصرف نماید.

حمام سیتز

حمام سیتز یا همان نشیمن به منظور جلوگیری از عفونت زخم و کمک به ترمیم سریع آن تجویز می شود. این حمام شامل قرار دادن ناحیه باسن و ران ها در آب نسبتاً گرم است. این امر با افزایش گردش خون در ناحیه مقعد به درمان بواسیر کمک می نماید. برای افزایش تاثیر پذیری می توانید به آب حمام سیتز مقداری نمک اپسوم و یا جوش شیرین بیافزایید.

کمپرس یخ

یکی از راهکارهای کاهش درد بیمار بعد از جراحی هموروئیدکتومی، استفاده از کمپرس یخ است. این روش می تواند بعد از جراحی که معمولاً بیماران درد زیادی دارند، به کاهش سریع درد کمک نماید. برای جلوگیری از آسیب به زخم، یخ را مستقیماً بر روی زخم قرار ندهید، بلکه آن را درون کیسه فریزر قرار داده و در حوله بپیچید و سپس برای چند دقیقه بر روی زخم قرار دهید.

مراقبت از رخم

مراقبت از زخم بعد از جراحی  اهمیت بسیاری در عفونت، درد و عود مجدد بیماری دارد. برای این منظور باید ضمن رعایت بهداشت و استفاده از لباس های مناسب با الیاف طبیعی، فشاری زیادی به ناحیه آسیب وارد نشود. به همین جهت از نشستن بر روی سطوح سخت اجتناب نمایید. بهتر است برای نشستن از بالش های دوناتی شکل کمک بگیرید.


:: برچسب‌ها: هموروئید , بواسیر , درمان بواسیر با لیزر , درمان هموروئید با لیزر , درمان هموروئید , درمان بواسیر , ,



درمان بواسیر یا هموروئید با پماد ام جی
نوشته شده در شنبه 9 شهريور 1398
بازدید : 224
نویسنده : مرجان پارسا

درمان بواسیر یا هموروئید با پماد ام جی

بواسیر یا هموروئید یکی از انواع بیماری های مقعدی است، این عارضه شایع موجب تورم و التهاب عروق مقعدی در اثر اعمال فشار ایجاد می شود. بواسیر همراه با درد، خونریزی، خارش، سوزش، خون در مدفوع، احساس کامل نبودن عمل دفع و … ایجاد می شود. یکی از راهکار های درمان بیماری بواسیر در مراحل اولیه بروز بیماری، استفاده از درمان های خانگی و انواع پماد است که می تواند در رفع علائم بیماری و نیز بهبود و درمان آن موثر باشد. یکی از مهمترین پماد هایی که در رفع علائم و درمان هموروئید موثر است، پماد ام جی است که در ادامه به تشریح بیشتر آن می پردازیم :

پماد ام جی

پماد ام جی در واقع پماد گیاهی به شمار می رود، برای تولید این پماد از گیاه مورد استفاده می شود. این گیاه حاوی یون های وازواکتیو و یون های منقبض کننده عروق است که می تواند تاثیرات جدی در برطرف کردن علائم بیماری داشته باشد. همچنین این پماد دارای اثرات مسکن، قابض، ضد باکتری و قارچ و ضد التهاب است که موجب می شود, علائم بیماری بواسیر یا هموروئید به سرعت رفع شوند.

برای استفاده از این پماد بهتر است با پزشک متخصص مشورت نمایید. اما در حالت کلی مقدار استفاده از آن دو بار در روز و هر بار به اندازه یک اپلیکاتور برای رکتوم تعیین شده است.

کاربرد پماد ام جی

از پماد ام جی برای رفع مشکلات زیر استفاده می شود :

نکات ضروری برای مصرف پماد ام جی

  • بهتر است قبل از مصرف پماد، مقعد را با آب و صابون بشویید.
  • برای مصرف دارو با پزشک مشورت نمایید و بعد از اطمینان از ابتلا به هموروئید آن را مصرف نمایید.
  • در صورتی که پس از ۱هفته از مصرف دارو بهبودی حاصل نشد، مصرف دارو را قطع و با پزشک مشورت نمایید.
  • در صورت مشاهده عوارض مصرف دارو را قطع نمایید.
  • دارو باید در دمای کمتر از ۲۵ در نگهداری شود.
  • همزمان با مصرف پماد ام جی، با مصرف فیبر و آب کافی از یبوست جلوگیری نمایید.
  • این دارو عوارض جانبی خاصی ندارد، تنها در بعضی موارد احتمال التهاب وجود دارد.
  • موارد منع مصرفی برای این دارو وجود ندارد.
  • اگر به صورت همزمان مبتلا به بواسیر و شقاق هستید از محلول ام جی استفاده نمایید.

میزان تاثیر پماد ام جی

این پماد برای رفع و درمان بواسیر های درجه یک و دو کاربرد دارد. و در موارد شدیدتر بیماری موثر نخواهد بود. در چنین مواردی باید از سایر درمانهای تهاجمی تر نظیر جراحی، لیزر درمانی، رابربند و … استفاده نمود. از آنجایی که روش های جراحی نمی توانند درمان قطعی برای بیماری باشند و همراه با مشکلات بسیاری مانند درد و خونریزی بروز می کنند کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

بهترین راهکار برای درمان بواسیر های پیشرفته درجه سه و چهار لیزر درمانی است، زیرا لیزر می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن به صورت سرپایی بیماری درمان نماید. مهمترین مزیت درمان هموروئید با لیزر قطعی بدون آن و نیز بدون احساس درد و خونریزی است که موجب می شود، برای همیشه از شر این عارضه خلاص شوید.




درمان بواسیر یا هموروئید با روش های خانگی
نوشته شده در چهار شنبه 9 مرداد 1398
بازدید : 219
نویسنده : مرجان پارسا

درمانهای خانگی بواسیر یا هموروئید

با چند راه‌کار ساده‌ی خانگی و تغییر در تغذیه و سبک زندگی خود می‌توان از ابتلا به بیماری هموروئید پیشگیری یا در صورت ابتلا از پیشرفت آن جلوگیری کرد. بنابراین الگوهای رفتاری مناسب کنترل و درمان هموروئید یا هموروئید شامل:

  • پرهیز از مصرف سیگار و الکل؛
  • پرهیز از به تأخیر انداختن اجابت مزاج و پاسخ‌گویی سریع به حس دفع مدفوع به منظور جلوگیری از خشک و فشرده شدن مدفوع؛
  • پیاده‌روی و ورزش‌های سبک هوازی حداقل ۲۰ دقیقه روزانه با کاهش وزن اضافی و پیشگیری از تنبلی اندام‌های داخلی بدن و حرکت سریع‌تر دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست؛
  • پرهیز از چمباتمه نشستن به خصوص در هنگام استفاده از توالت ایرانی به دلیل فشار زیاد وارد بر راست روده و عضلات اطراف آن؛
  • کنترل استرس و فشار روانی با ورزش‌های یوگا و مدیتیشن برای جلوگیری از یبوست؛
  • تغییر وضعیت دادن از حالت نشسته به ایستاده و ایستاده به راه رفتن در فواصل معین در جهت کاهش فشار بر عروق ناحیه‌ی کف لگن؛
  • رسیدن به وزن ایده‌آل؛
  • پوشیدن لباس‌های راحت و آزاد؛
  • پرهیز از زور زدن هنگام دفع مدفوع (اگر نیاز به زور برای دفع مدفوع خود دارید بدن شک از یبوست رنج می‌برید و بهتر است به جای اعمال زور و آسیب به عضلات کف لگن،یبوست خود را درمان کنید.).

از طرفی درمان‌های خانگی می‌توانند در درجه‌ی اول و در مراحل ابتدایی بیماری بسیار مفید و کارساز باشند که عبارت اند از:

  • مصرف مواد غذایی حاوی فیبر: مواد غذایی پرفیبر علاوه بر تضمین سلامت دستگاه گوارش و روده‌ها، می‌تواند با نرم و حجیم کردن مدفوع به هضم آسان آن و حرکات روده‌ای سریع‌تر کمک کند مانند:
  • مصرف مایعات کافی روزانه حداقل ۸ لیوان برای مرطوب نگه داشتن مدفوع آماده‌ی دفع
  • مصرف شل‌کننده‌های گیاهی مانند برگه‌ آلو و زردآلو، لواشک، روغن زیتون و خاکشیر
  • مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست، پنیر تخمیری، کلم ترش یا مکمل پروبیوتیک برای ایجاد تعادل باکتری‌های روده و جلوگیری از یبوست
  • پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین مانند چای
  • پرهیز از مصرف غذاهای آماده و شور مانند خیارشور؛
  • پرهیز از مواد غذایی پر ادویه و تند مانند انواع سس‌ها به ویژه خردل
  • پرهیز از مصرف بی‌رویه شکر و انواع کیک‌ها و شیرینی‌ها
  • نشستن در وان حاوی آب گرم به مدت ده دقیقه دو الی سه بار در روز برای تسکین درد، خارش و التهاب مقعد؛
  • استفاده از پنبه یا دستمال آغشته به سرکه‌ی سیب بر روی مقعد و تکرار چند بار در روز آن به سبب کاهش خارش و درد بواسیر یا هموروئید
  • استفاده از خاصیت شفابخشی و التیامی آلوئه ورا بر روی مقعد برای کاهش درد و التهاب ناشی از بواسیر یا هموروئید
  • استفاده از پنبه آغشته به ترکیب روغن درخت چای، روغن کرچک یا روغن بادام شیرین بر روی موضع آسیب‌دیده
  • استفاده مستقیم روغن نارگیل بر روی بواسیر یا هموروئید و سپس تکرار آن بعد از هر بار شست‌وشو مؤثر در فروکش علایم آزاردهنده و بهبود سریع‌تر آن
  • استفاده از یخ برای التیام درد و خارش ناحیه‌ی ملتهب مقعد همراه با انقباض عروق خونی و کوچک کردن تورم توده

اگر شما با رعایت نکات و اصول گفته شده تغییری در بواسیر یا هموروئید خود احساس نکردید و علایم بهبود نیافت، باید روش‌های درمانی را نیز در کنار این موارد با نظر پزشک معالج خود به کار گیرید.

منبع :

https://iran-clinic.com/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c-%d8%a8%d9%88%d8%a7%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d9%87%d9%85%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%a6%db%8c%d8%af/


:: برچسب‌ها: هموروئید , بواسیر , درمان بواسیر با لیزر , درمان هموروئید با لیزر , درمان هموروئید , درمان بواسیر , ,



کیست درموئید چیست؟
نوشته شده در شنبه 29 تير 1398
بازدید : 233
نویسنده : مرجان پارسا

کیست درموئید چیست؟ تفاوت این بیماری با کیست مویی پایین کمر

کیست درموئید چیست؟ تفاوت این بیماری با کیست مویی پایین کمر

کیست درموئید یکی از انواع کیست های تخمدان است که توده هایی خوش خیم می باشد. این توده  به علت دارا بودن موادی از جمله مو و غضروف و چربی و دندان با این نام شناخته می شود و بر اثر بقایای مواد ژنتیک یا سلول های بنیادی ایجاد می شود،که منشاء این سلول ها به دوران جنینی بازمیگردد در واقع می توان گفت کیست ناشی از اختلالی در تکامل بافت پوست در دوران جنینی ایجاد شده این  معمولاً در دوران کودکی تا بزرگسالی قابل مشاهده نیست. این بیماری اکتسابی و عفونی نیست و بیشتر در زنانی با سنین ۲۰ الی ۳۰ مشاهد می شود.

کیست درموئید چه زمانی ایجاد میشود ؟

در صورت رشد ناهماهنگ لایه های پوست در لایه اپیتلیوم فضایی کیسه مانند ایجاد شده در نتیجه ساختارهای پوست در این ناحیه به دام می افتند و کیست مویی ایجاد می شود. دیواره سلولی این کیست مشابه ساختار خارجی پوست و دارای فولیکول های مو، غدد عرق و گاهی مو، دندان یا عصب است. کیست درموئید دارای دو نوع خوش خیم وبدخیم است که در اغلب موارد خوش خیم می باشد.

علائم کیست درموئید

علائم کیست درموئید

برخی از علائمی که ممکن است کیست درموئید در فرد ایجاد نماید به این شرح است:

  • درد شکمی
  • خونریزی های غیرطبیعی از واژن
  • مشکلات ادرار
  • تهوع و استفراغ
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • درد شدید در قسمت پایینی کمر  و ران ها
  • افزایش وزن
  • بزرگ شدن شکم
  • تب و لرز
  • ترشحات چرکی

تفاوت کیست مویی پایین کمر با کیست درموئید

گاهی ممکن است کیست مویی با کیست درموئید اشتباه گرفته شود که درایت و مهارت پزشک معالج می‌تواند احتمال بروز این خطا را محدود کند.

مهمترین تفاوت های کیست مویی با کیست درموئید به این شرح است:

  • کیست مویی از بیماری های مقعدی است که پایین کمر ایجاد می شود اما کیست درموئید در داخل تخمدان رشد می کند.
  • کیست مویی پایین کمر ناشی از عفونت، اضافه وزن و … ایجاد شده در حالی که کیست درموئید بر اثر بقایای مواد ژنتیک در جنینی ایجاد شده است.
  • کیست مویی معمولاً حاوی یک یا چند عدد مو است ولی کیست درموئید می تواند شامل فولیکول های مو، غدد عرق و گاهی مو، دندان یا عصب باشد.
  • کیست مویی پایین کمر عفونی است و ناشی از عفونت روی میدهد در حالی که کیست درموئید فاقد مواد عفونی است.
  • بهترین راهکار درمان کیست مویی با لیزر است اما راهکار درمان قطعی کیست تخمدان یا درموئید با عمل جراحی یا از طریق لاپاراسکوپی است.

با توجه به تفاوت هایی که این دو بیماری دارند اما تشخیص این ضایعه برای بیمار امکان پذیر نمی‌باشد و مراجعه به پزشک متخصص برای تشخیص و معاینه دقیق الزامی می‌باشد.

روش های درمان کیست درموئید

درمان کیست درموئید

کیست درموئید نیاز به درمان دارد ولی معمولاً درمان آن اورژانسی نیست، ولی در مواردی ممکن است کیست موجب چرخش تخمدان شود که در این صورت نیازمند درمان فوری خواهد بود، این حالت علایمی مانند استفراغ ، تب ، درد شدید ، یبوست و یا اسهال را ایجاد می کند.

درمان این کیست بستگی به فاکتورهایی از جمله سن بیمار، نوع و اندازه کیست دارد. در مراحل ابتدایی بیماری، پزشک توصیه می کند، چند ماه صبر نمایید، زیرا ممکن است برخی از کیست ها از بین بروند ولی نیاز است در فواصل زمانی منظم رشد کیست و تغییر اندازه آن از طریق سونوگرافی لگنی مورد بررسی قرار گیرد.در مراحل بعدی ممکن است پزشک داروهای ضدبارداری را تجویز نماید که این مورد نیز تاثیر چندانی در توقف رشد این سلول ها نخواهد داشت.

در صورتی که این کیست ها بیش از اندازه بزرگ شوند نیاز به درمان جراحی است، در این عمل که ممکن است با استفاده از لاپاراسکوپی نیز انجام گیرد، کیست های ایجاد شده در تخمدان برداشته خواهند شد. در صورتی که درمان با روش  کم تهاجمی لاپاراسکوپی صورت گیرد نتیجه موفق آمیز تر است زیرا که مانع از چسبندگی بعد از عمل می شود. دوران نقاعت کوتاه تر و درد بعد از عمل نیز کمتر خواهد بود.

در حالتی که کیست درموئید سرطانی باشد، ممکن است رحم، تخمدانها و لوله های فالوپی در طی عمل جراحی برداشته شوند و همراه با این عمل نیز درمان های شیمی درمانی وپرتو درمانی انجام گیرد. همچنین در صورتی که کیست تخمدان بعد از یائسگی ایجاد شود، احتمالاً پزشک عمل جراحی را توصیه می کند.

چه زمانی نیاز به برداشتن کیست درموئید است؟

به طور کلی کیست درموئید عملی ضروری نیست اما در صورتی که پاره، ملتهب شده و ایجاد درد کند نیاز به درمان فوری دارد.

لازم است در موارد زیر برای برداشت این کیست ها اقدام نمایید:

  • زمانی که کیست دردناک شود.
  • زمانی که کیست رشد کرده و یا تغییر رنگ دهد.
  • ایجاد نازیبایی

پیشگیری از ابتلا به کیست درموئید

این بیماری راه پیشگیری خاصی ندارد زیرا که زمینه ای ژنتیکی در دوران جنینی دارد، تنها راهکار پیشگیری ازاین بیماری ، انجام سونوگرافی بصورت سالانه می باشد، تا اطلاعات دقیقی از وضعیت اعضای بدن در ناحیه لگن دریافت کنید. این کیست ها تاثیری در قاعدگی ندارند و باعث نامنظم شدن آن نمی شوند.

مطلب مرتبط:

کیست مویی


:: برچسب‌ها: کیست مویی ,درمان کیست مویی , ,



فیستول مقعد چیست و علائم آن چگونه است؟
نوشته شده در دو شنبه 1 بهمن 1397
بازدید : 246
نویسنده : مرجان پارسا

 

در تعریف فیستول باید اینگونه شرح دهیم که این ضایعه به علت یک اتصال غیر عادی بین دو عضو یا دو سطح و بافت بدن پدیدار می شود. زمانی که فردی دچار فیستول مقعدی می شود یعنی این اتصال میان دیواره‌ی مخاطی داخل کانال مقعد و پوست نواحی مقعد به وجود آمده است که به صورت یک تونل کوچک باریک غیر عادی در انتهای راست روده دیده می شود که به سطح خارجی پوست باز می‌شود.

 

فیستول مقعدی به دلیل عفونت در نواحی مقعد و انباشتگی چرک در بافت حول آن به وجود می آید. چرک توانایی آن را دارد که یک کانال کوچک در پشت سر خود باقی بگذارد و تا سطح پوست پیشرفت کند. افرادی که قبلا دچار آبسه مقعدی بوده اند و کامل درمان نشده اند به فیستول مقعد مبتلا می شوند. چرک و در بعضی مواقع ترشحات مدفوعی نیز قادرند از این کانال کوچک رد شده و در سطح پوست مشاهده شوند. عفونتی که دلیل آن آبسه باشد ممکن کل بدن را فرا گیرد.

عکس شکل فیستول مقعدی

عکس شکل فیستول مقعدی

 

علائم بیماری فیستول مقعدی

شما چگونه می توانید متوجه شوید که فیستول مقعدی دارید؟

  1.  ترشح چرکی در ساعات زیاد از یک سوراخ و یا چند سوراخ در نواحی مقعد
  2.  برخورداری از برجستگی سفت و دردناک در زمان لمس آن در اطرف مقعد
  3.  وجود دردر در زمان درد دفع مدفوع
  4.  برخورداری از سوزش و خارش ناشی از ترشحات در اطراف ناحیه مقعد
  5.  تغییر رنگ پوست اطراف ناحیه مقعد
  6.  وجود درد پس از دفع مدفوع

 

کلینیک مهنا




علائم اوتیسم در بزرگسالان
نوشته شده در یک شنبه 30 دی 1397
بازدید : 198
نویسنده : مرجان پارسا

 

تشخیص این بیماری در بزرگسالان کمی مشکل است،اما بررسی برخی علائم می تواند شما را در این موضوع یاری کند، اما داشتن یکی یا دو علامت نشانه ابتلا به این بیماری نیست .مهمترین علائمی که نشان میدهد فرد به اوتیسم بزرگسالی دچار شده است، به این شرح می باشد:

  • داشتن دوست های اندک

  • مشکل در روابط عاطفی

  • اختلال در پردازش حسی

  • عدم هم دردی

  • مشکلات زبانی

  • حرکات تکراری

  • علائق غیر عادی

  • تاکید بر عادتها

  • برتری در زمینه ای خاص

  • اضطراب

درمان اوتیسم در بزرگسالان

  • . درمان‌های کلامی، فیزیکی و حرفه‌ای

  • مهارت های اجتماعی

  • دارو درمانی

  • اصلاح رفتاری

  • آموزش های ویژه




علت ایجاد کبد چرب
نوشته شده در سه شنبه 25 دی 1397
بازدید : 185
نویسنده : مرجان پارسا

کبد نقش مهمی در سوخت و ساز و شکستن چربی ها در بدن دارد، در صورت بروز اختلال در عملکرد صحیح این عضو چربی ها در آن رسوب کرده و بیماری کبد چرب حاصل می شود. برخی از مهمترین علل ایجاد این بیماری بدین شرح است:

  • چاقی و اختلال در چربی های خون
  • بيمارى ديابت (مرض قند)
  • مصرف مشروبات الكلى
  • بد غذايى و سوء تغذيه
  • بيمارى هاى مزمن نظير بى كفايتى پمپاژ قلب
  • هپاتیت مزمن
  • سل ريوى
  • فشار خون بالا
  • بارداری
  • مصرف دارویی هایی مثل آسیپرین، تتراسایکلین ،استامینوفن
  • ویروس ها (ویروس هپاتیت A و سایر ویروس ها)
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • کم کاری تیروئید
  • جراحی بای پس معده

علائم ایجاد کبد چرب

ابتلا به بیماری کبد علامت خاصی وجود ندارد و معمولا با انجام آزمایش های دوره ای، اختلال در آنزیم ها مشخص می شود و یا اینکه در زمان انجام سونوگرافی جهت تشخیص دیگر بیماری ها پی به وجود کبد چرب می برند.علائم ابتلا به بیماری کبد چرب بدین شرح است:

  • خستگی و بی حالی مداوم
  • احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شکم
  • کاهش وزن و اشتها
  • حالت تهوع
  • سردرگمی، مشکل در تمرکز
  • گیجی
  • تمایل به خونریزی راحت تر و سریع

اگر بیماری کبد چرب تا مرحله ی نارسایی کبد یا التهاب شدید کبدی پیشرفت کند علائم دیگری ظاهر می شوند :

  • رنگ چشم های تان به زردی می گراید.
  • شکم تان از آب پر می شود.
  • به یکی از هپاتیت های آ، ب یا سی مبتلا هستید.
  • در بدنتان احساس خارش دائمی می کنید.
  • مدام خسته هستید.
  • اضافه وزن دارید.
  • سردرگم و فراموشکار شده اید.

بهترين راه تشخيص اين بيمارى انجام نمونه بردارى از كبد و بررسى ميكروسكوپى آن است. بیماری کبد چرب به چهار نوع زیر دسته بندی می شود:

  • بیماری کبد چرب الکلی
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی
  • استاتو هپاتیت غیرالکلی
  • استاتو هپاتیت الکلی

روش های درمان کبد چرب

در صورت ابتلا به کبد چرب الزامی است که هر چه زود تر جهت درمان آن اقدام های لازم را انجام دهید زیرا با درمان موقع میتوان مانع ایجاد ضایعه کبدی شد. ضایعه کبدی در اثر انباشت و رسوب چربی در کبد و بروز التهاب کبدی ایجاد می شود. همچنین این بیماری در صورت عدم درمان می تواند منجر به بیماری هپاتیت ب گردد. درمان های کبد چرب به سه دسته خانگی و دارویی و گیاهی  تقسیم میشود که در این بخش به آنها می پردازیم:

درمان خانگی کبد چرب

بهترین راه جهت درمان بیماری کبد، رفع علت زمينه اى بروز بيمارى است، شما تنها با رعایت چند نکته ساده می توانید در درمان این بیماری نقش مهمی را ایفا نمایید. برخی از درمانی های خانگی بدین شرح است:

  • كاهش وزن در افراد چاق. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله رژیم لاغری مراجعه کنید.
  • عدم مصرف مشروبات الكلى
  • كنترل بيماري ديابت
  • كاهش چربى هاى خون (ترى گليسيريد)
  • تغيير در شيوه زندگى و فعاليت ( افزایش تحرک و پیاده روی )
  • رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه ها
  • مصرف آب لیمو ترش در آب داغ ( این درمان برای افرادی که مشکل معده دارند توصیه نمی شود.)
  • خود داری از مصرف خود سرانه دارو
  • پرهیز از مصرف غذا های فریز شده یا زودپز شده

برای اطلاع از درمان های بیشتر می توانید به مقاله درمان خانگی کبد چرب مراجعه کنید.

درمان گیاهی

برخی از گیاهانی که می توانند در درمان کبد چرب نقش داشته باشند بدین شرح است :

  • استفاده از خار علیص یا داروی سيليمارين ( از عصاره و شیره ی این گیاه جهت درمان بیماری کبد چرب استفاده می شود.)
  • دم کرده ی گل مریم
  • سکنجبین عنصلی را که همان پیاز دشتی و پیاز موش است.
  • عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی ( موجب پاکسازی کبد می گردد.)

درمان دارویی

برخی از داروهای موثر در درمان کبد چرب بدین شرح است:

  • دارویی هایی که مقاومت به انسولین را درمان می کنند مثل متفورمین
  • مصرف ویتامین E ( با نظر پزشک )
  • قرص لیور گل
  • منبع : بیچشک



درمان تنبلی تخمدان
نوشته شده در دو شنبه 26 آذر 1397
بازدید : 183
نویسنده : مرجان پارسا

 

 

بهترین راهکارهای درمان این مشکل به این شرح است:

1.ویتامین D

مصرف ویتامین می تواند بسیار مفید باشد، ویتامین D برای عملکرد صحیح دستگاه تولید مثل زنان ضروری است. این ویتامین نقش مهمی را در فرآیندهای تخمدانی متعدد ایفا می‌کند و بر هوموستاز گلوکز تاثیر می‌گذارد. حدود ۸۵-۶۵ درصد زنان مبتلا به PCOS، کمبود ویتامین D دارند. مصرف ویتامین D (منیزیم  کلسیم) می‌تواند فرآیندهای متابولیک و تولید مثلی را تنظیم کرده و به تنظیم قاعدگی و تخم‌ گذاری کمک کند.توسط انجام آزمایش سطح این ویتامین را اندازه گیری نمایید و در صورت نیاز آن را مصرف کنید.

۲. مواد معدنی

مصرف منیزیم جهت کنترل قند خون و مهار مقاومت انسولین توصیه می شود ولی از مصرف زیاد کلسیم صرف نظر کنید زیرا می‌تواند تاثیر منیزیم را خنثی کند. دوز مصرفی: ۶۰۰ میلی‌گرم منیزیم در روز. ۶۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز.کلسیم را می توان از رژیم غذایی خود، شامل مصرف  لبنیات دریافت کنید.

۳. سرکه سیب

سرکه سیب، در صورت استفاده منظم، تاثیر آنتی گلیسمی دارد. سطح انسولین در بدن تنظیم می‌شود و این مسئله به کنترل علائم PCOS کمک می‌کند.

مواد لازم :

  • ۲ قاشق چایخوری سرکه سیب

  • یک لیوان آب گرم

دستورالعمل:

آب و سرکه سیب را ترکیب کرده و بنوشید. این نوشیدنی را صبح‌ها به صورت ناشتا بخورید. این کار را به تدریج به ۳-۲ بار در روز برسانید ( قبل از وعده‌های غذایی)

 

۴. روغن نارگیل

این روغن، یکی از سالم‌ترین روغن‌هاست زیرا اسیدهای چرب با زنجیره متوسط و آنتی اکسیدان دارد که به تنظیم سطح قند خون و ترشح انسولین کمک می‌کند. این روغن، با کاهش کلسترول بد در خون، سلامت دستگاه قلبی و عروقی را نیز افزایش می‌دهد.

مواد لازم :

  • ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر

دستورالعمل :

این روغن را به همان شکل که هست مصرف کنید. هر روز روغن نارگیل بخورید.






درمان خانگی آبسه دندان
نوشته شده در شنبه 24 آذر 1397
بازدید : 143
نویسنده : مرجان پارسا

 

آبسه دندان ممکن است ناشی از عفونتی روی دهد که در داخل دندان ایجاد شده است، اگر دندان شکسته و پوسیده شود باکتری ها   امکان ورود به آن را پیدا کرده، وقتی این باکتری ها به داخل دندان برسد، در آن عفونت ایجاد نموده و موجب انباشت چرک در دندان می شود، آبسه دندان بسیار خطرناک است و نیاز به درمان فوری دارد زیرا در غیر این صورت عفونت به لثه ها و دندان ها گسترش می یابد. برخی از درمان های خانگی پیشنهاد شده برای درمان آبسه به این شرح است :

برای کاهش درد پیشنهاد می‌کنیم:

 

۱. شست‌وشو با آب‌نمک

شستشوی دهان به وسیله آب نمک یکی از بهترین راهکار های درمان موقتی آبسهٔ دندان است. این درمان برای بهبود زخم و لثه‌ هم بکار می رود.

  • یک‌ دوم قاشق چای‌خوری نمک معمولی را در یک‌دوم فنجان آب گرم حل کنید.

  • دهان خود را با این آب‌نمک بشویید. به‌مدت حداقل دو دقیقه این مایع را داخل دهان بگردانید و سپس بیرون بریزید.

  • این کار را روزی سه بار تکرار کنید.

 

۲. جوش‌ شیرین

جوش‌شیرین گزینهٔ به‌ صرفهٔ دیگری برای درمان خانگی آبسه دندان است، و احتمالا در همهٔ خانه‌ها هم پیدا می‌شود. جوش‌شیرین برای ازبین‌بردن پلاک در دهان عالی است و خواص آنتی‌ باکتریال هم دارد.

برای استفاده از این درمان خانگی:

یک‌ دوم قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و کمی نمک را در یک‌دوم فنجان آب حل کنید.

  • این محلول را تا پنج دقیقه در دهان بگردانید و بعد بیرون بریزید.

  • این عمل را آن‌ قدر تکرار کنید تا محلول تمام شود.

  • این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

 

۳. روغن مرزنگوش

این روغن طبیعی و کارآمد به راحتی در دسترس تمامی افراد قرار می گیرد، روغن مرزنگوش خاصیت  آنتی‌ باکتریال و آنتی اکسیدان داشته و می‌تواند برای کاهش تورم و درد دندان آبسه‌ کرده نیز مفید باشد.

برای استفاده از این درمان خانگی:

  • چند قطره روغن مرزنگوش خالص را  روی تکه‌ای پنبه یا گوش‌پاک‌کن بچکانید.

  • روغن مرزنگوش را دو سه دقیقه روی محل عفونت نگه دارید.

  • تکه‌پنبه یا گوش‌پاک‌کن را برداشته و بگذارید روغن حداقل ۱۰ دقیقه بماند. سپس محل آغشته به روغن را بشویید




نورو ویروس
نوشته شده در دو شنبه 19 آذر 1397
بازدید : 162
نویسنده : مرجان پارسا

نورو ویروس

نورو ویروس عامل ایجاد کننده نوعی بیماری گوارشی است که موجب التهاب معده و دیواره روده می گردد، این ویروس با اینکه شباهتی با آنفولانزا ندارد اما بعضی افراد آن را با نام آنفولانزای معده به خاطر دارند.معمولاً پس از ورود این ویروس به بدن علائم بیماری 12 تا 48 ساعت بعد نمایان شده و معمولا پس از گذشت دو روز علائم بیماری بهبود می یابد.این ویروس به شدت مسری است و در محیط های سرپوشیده و پر ازدحام به راحتی گسترش می یابد.

علائم ابتلا به نورو ویروس

مهمترین علائم شایع ابتلا به این ویروس به این شرح است:

  • اسهال

  • استفراغ

  • درد معده

  • تب

  • سردرد

  • بدن درد

بروز علائم این بیماری به خصوص اسهال موجب خستگی و دهیدراته شدن و یا کاهش شدید آب بدن می شود که در نتیجه ی این امر، خشکی دهان و گلو، احساس سرگیجه در زمان ایستادن را به همراه دارد.

راه های انتقال نورو ویروس

  • خوردن غذا یا آب آلوده به این ویروس

  • لمس اشیاء یا سطوح آلوده ( و لمس دهان و یا چشم ها پس از آن)

  • تماس و یا دست دادن به فرد مبتلا

راهکار درمان

این بیماری راهکار درمانی مشخصی ندارد اما در اغلب موارد بدون هیچ درمان خاصی بهبود می یابد، ولی بهتر در صورت ابتلا به آن با مصرف آب و مایعات از دهیدراته شدن بدن جلوگیری نمایید.

پیشگیری از ابتلا به این ویروس

  • شستن مرتب دست ها، به ویژه پس از استفاده از توالت

  • اجتناب از مصرف غذا و آب آلوده و غیر بهداشتی

  • شستشوی کامل  میوه ها و سبزیجات

  • پخت غذاهای دریایی را به طور کامل

  • برای جلوگیری از پخش نوروویروس به وسیله هوا، از  طریق استفراغ و مواد مدفوع ، آنها را در کیسه های دفع پلاستیکی قرار دهید.

  • ضد عفونی کردن مناطق آلوده به ویروس با محلول سفید کننده کلر

  • اجتناب از سفر تا از بین رفتن کامل علائم و نشانه ها.





:: برچسب‌ها: نورو ویروس ,



آبسه مقعدی
نوشته شده در دو شنبه 19 آذر 1397
بازدید : 174
نویسنده : مرجان پارسا

آبسه مقعدی

آبسه مقعدی یا آبسه آنورکتال یکی از بیماری های عفونی های است که در اطراف پوست مقعد و یا دقیقا داخل سوراخ مقعد در دیواره ی روده رخ می دهد عامل این بیماری اغلب موارد به علت وجود باکتری های استافیلوکوک و اشرشیاکولی در ناحیه ی مقعد است  و گاهی اوقات نیز ناشی از برخی قارچ ها ایجاد می شود.

علائم آبسه مقعدی

علائم این بیماری به این شرح است:

  • درد به هنگام لمس راست روده یا درد ضربان دار

  • تب

  • قرمزی و التهاب و یا ورم بافت های اطراف مقعد

  • بدن درد

  • بی اشتهایی

  • درد شدید در لبه مقعد

درمان آبسه مقعدی

آبسه مقعدی معمولاً به صورت خود به خودی تخلیه می شود ولی در غیر این صورت نیاز به مراجعه نزد پزشک و تخلیه آن دارد. پس از تخلیه درد بیمار به شدت کاهش یافته و نیاز به تعویض پانسمان می باشد.

جهت بهبود سریع عفونت می توان چند مرتبه و برای 20 دقیقه در  آب گرم همراه با بتادین بنشینید و جهت کاهش درد از مسکن های تجویز شده توسط پزشک استفاده نمایید.

تبدیل آبسه مقعدی به فیستول

در صورت عدم درمان و رسیدگی به موقع، به آبسه مقعدی این بیماری ممکن است به فیستول تبدیل شود.که در این صورت مشکلات بسیاری را به همراه می آورد.

فیستول مجرایی است که در اثر اتصال غیر طبیعی میان دو بافت یا دو عضو ایجاد می شود، این مجرا دارای دو خروجی است که یک سر آن بر روی پوست و سر دیگر به داخل روده متصل است در نتیجه باکتری های موجود در روده به زیر پوست منتقل شده و موجب عفونت می شود.

همان طور که ذکر شد جهت درمان آبسه نیاز است که چرک آن توسط ایجاد برشی تخلیه شود، اگر دهانه ی ایجاد شده برای خروج عفونت به هر دلیلی بسته نشود، فیستول ایجاد می شود.

فیستول نیاز به درمان فوری داشته و بهترین راهکار درمانی برای آن انجام لیزر است.

 


:: برچسب‌ها: آبسه مقعدی ,



بازدید : 214
نویسنده : مرجان پارسا

سرطان پوست چیست؟

سرطان پوست سرطانی است که از پوست ناشی می شود و حاصل رشد غیر عادی سلول هایی است که توانایی انتشار به دیگر نقاط بدن را نیز دارند. افرادی با پوست، مو و چشم روشن شانس بیشتری برای ابتلا به این نوع از سرطان دارند.این سرطان در ابتدا با ضایعات پیش سرطانی ظاهر می شود، این ضایعات خود سرطان نیستند اما با مرور زمان به سرطان تبدیل خواهند شد. التهاب شاخی لب نوعی از ضایعه پیش سرطانی است و از علائم سرطان پوست محسوب می شود، این ضایعات پوسته دار ، خشکی و ترک پایدار لب را به همراه خواهد داشت همچنین این ضایعه می تواند به شکل یک شاخک بر روی پوست ظاهر گردد.

خال های بدن ضایعه ای خوش خیم محسوب می شوند اما خال های غیر معمول می تواند با گذشت زمان به نوعی از سرطان پوست به نام ملانوم تبدیل شود.

انواع سرطان پوست

انواع سرطان پوست بدین شرح است:

  • سرطان سلول مرکزی : این سرطان نادر است ولی سرعت رشد بالایی دارد.
  • کارسینوم سلول / سنگفرشی : این سرطان حاصل یک نوع سلول بافت پوششی یا سنگفرشی است. انتشار این نوع از سرطان بیش از دو نوع دیگر است و شبیه به کارسینوم سلول بازال است.
  • ملانوما : به تومور با منشا سلول های ملانین دار گفته می شود. این تومور از نوع بدخیم است و به سرعت در بدن گسترش پیدا می کند. این سرطان تهاجمی ترین نوع سرطان پوست است.
  • کارتوز فعال : یک وضعیت پیش سرطانی است که معمولا سفت، قرمز و پوسته پوسته شده است.
  • کارسینوم سلول بازال : شایع ترین نوع سرطان است که رشد کندی دارد و قابل درمان است.

عوارض سرطان پوست

از عوارض سرطان پوست می توانیم به متاستاز ( انتشار سرطان به دیگر بافت های سالم بدن و سرطانی کردن آنها ) اشاره کنیم. سرطان پوست در موارد حاد تر مثل ابتلا به سرطان ملانوم می تواند منجر به مرگ گردد.

درمان سرطان پوست

سرطان های پوست درمان های مختلفی دارد و در خیلی از موارد بهبودی حاصل شده که این امر وابسته به نوع سرطان ومیزان پیشرفت آن است اگر این سرطان از نوع غیر ملانوم باشد قابل درمان است.( درمان سرطان ملانوم ترکیبی از شیمی درمانی،جراحی و پرتودرمانی است.)درمان سرطان پوست به صورت عمده از طریق جراحی و برداشت موضع امکان پذیر است، ممکن است پرتو درمانی یا مصرف دارو نیز با جراحی همراه شود. برخی دیگر از روش های غیر جراحی درمان سرطان پوست بدین شرح است:

  • سرما درمانی : ضایعه بدخیم توسط نیتروژن مایع منجمد می شود، این روش تنها برای سرطان های کوچک مورد استفاده قرار میگیرد.
  • خشکاندن : از بین بردن بافت یا ضایعه از طریق جریان الکتریکی پرفرکانس صورت می گیرد.
  • روش Photodynamic Therapy : در این روش یک ماده شیمیایی بر روی پوست اعمال شده و یا به گردش خون تزریق میشود و این ماده ضایعات سرطان را بر نوع خاصی از نور حساس می کند و بر روی تومور متمرکز شده در نتیجه موجب از بین رفتن سلول های سرطانی می شود.
  • درمان لیزر : در این روش سلول های سرطانی برداشته می شود و برای سلول های سرطانی روی پوست قابل استفاده می باشد.
  • رادیوتراپی : این روش با استفاده از اشعه یونیزان انجام می پذیرد که به از بین بردن و کوچک شدن ضایعه می پردازد.
  • شیمی درمانی : در این روش با استفاده از دارو به درمان سرطان می پردازند که ممکن است همراه با عوارض متعددی باشد.

پیشگیری از سرطان پوست

به سبب اینکه دلیل بیش از ۹۰ درصد از سرطان های پوست قرارگیری در معرض نور خورشید است، پس بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان محافظت از پوست در برابر آفتاب است. از دیگر راهکار های پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • تا حد ممکن سعی کنید در معرض نور خورشید و فرابنفش ( دستگاه های سولاریوم دارای این نور هستند.) قرار نگیرید .
  • زمانی که در معرض نور آفتاب هستید حتما از ضدآفتاب استاندارد و متناسب با پوست خود استفاده نمایید.
  • در صورتی تغییری در سطح پوست یا خال های خود مشاهده کردید و یا زخمی بر روی پوست ظاهر شد که بهبودی آن کند بود حتما به پزشک مراجعه نمایید.
  • از قرارگیری در معرض مواد شیمیایی در پالایشگاه های نفت خودداری نمایید زیرا یکی عوامل اصلی ایجاد سرطان پوست محسوب می شود.
  • جلوگیری از وارد شدن ضربه های شدید یا ضعیف به بدن و عدم تنبیه بدنی
  • مصرف کافی سدیم ( نمک دریا بهترین منبع برای سدیم است.)
  • مصرف کافی روی ( از منابع روی می توانیم به گردوی خشک، فندق خشک، بادام شیرین درختی اشاره کنیم.)

منبع : بیچشک




تورم گره های لنفی پشت گوش: علت و درمان
نوشته شده در دو شنبه 5 آذر 1397
بازدید : 174
نویسنده : مرجان پارسا

تورم پشت گوش می تواند علل بسیاری از جمله مشکلات پوست و استخوان را شامل شود.

با این حال، اغلب موارد یک توده پشت گوش، علت نگرانی نیست و معمولا بدون درمان، خود به خود درمان می شود. گره های لنفاوی بزرگ در پشت گوش ها علامتی از عفونت هستند. اگر تورم طولانی مدت دوام داشته باشد می تواند علامتی باشد که شما از چیزی جدی رنج می برید! گره های لنفاوی غده هایی هستند که در سراسر بدن بیشتر در گردن، پشت گوش و زیر بغل دیده می شوند. این غدد کوچک به شکل دانه، مواد مغذی و مایعات را ذخیره می کند و به فیلتر کردن مواد زائد خارج از جریان خون و بافت بدن کمک می کند. گره های لنفاوی نیز آنتی بادی هایی تولید می کنند که می توانند با ویروس ها، باکتری ها و دیگر مواد مضر که راه خود را به جریان خون منتقل می کنند مبارزه کند. بعد از آن، گره های لنفاوی این مواد را جذب می کنند تا آنها را از بدن خارج کند و گره های لنفاوی به طور موقت متورم می شوند.

درمان برای گره های لنفاوی متورم پشت گوش

درمان برای غدد لنفاوی متورم باید با ناراحتی شما همراه با علائم دیگر همراه با وضعیت شما همراه باشد. درمان های خانگی اغلب می تواند تسکین کافی را فراهم کند، اما اگر به نظر می رسد که هیچ تاثیری ندارد، شما باید با پزشک خود تماس بگیرید تا تعیین کنید که آیا مداخله پزشکی لازم است.

1. درمان های خانگی

در بیشتر موارد، مراقبت در خانه می تواند به کاهش گره های لنفاوی متورم کمک کند.
با استفاده از فشرده سازی گرم می توان ناراحتی را کاهش داد گرچه نباید خیلی گرم باشد که سبب تاول پوست شود.
اگر از یک عفونت در گلو رنج می برید یا اگر سینوس ها ملتهب شده باشند مایعات گرم مانند چای می تواند کمک کننده باشد.

2. درمان های پزشکی

گره های لنفاوی شما به اندازه عادی خود باز نمی گردند تا زمانی که عفونت در بدن تشخیص داده نشود. اگر این مدت طولانی است یا علائم دیگر شما باعث ناراحتی می شود باید با پزشک خود برای دریافت آنتی بیوتیک ها برای کمک به درمان مشورت کنید.
پزشک شما آزمایشهایی برای تعیین نوع عفونت شما انجام خواهد داد تا بتوانند درمان مناسب را توصیه کنند.
ممکن است ضروری باشد نمونه های خون گرفته شود یا اشعه ایکس یا سی تی اسکن انجام شود تا ببیند آیا تومورها یا سایر شرایط جدی موجود در بدن وجود دارد و گره های لنفاوی متورم شده اند یا خیر.
گره های لنفاوی پشت گوش به ویژه به سلول های سرطانی حساس هستند بنابراین اگر به نظر می رسد که به شیوه نامنظم عمل می کنند از نظر پزشکی بسیار مهم است.
هنگامیکه علائم زیر همراه با وضعیت غدد لنفاوی متورم پشت گوش شما است پزشک را بلافاصله ببینید:
اگر گره های لنفاوی شما چندین هفته متورم شده اند اگر احساس می کنید سخت یا ثابت شده اند نارنجی یا قرمز می شوند یا احساس نامنظمی انها را می کنید بنابراین باید یک دکتر را برای تعیین اینکه چه چیزی ممکن است اشتباه باشد ببیند.
اگر دچار عرق شبانه، تب یا کاهش وزن غیر قابل توجیح می شوید یکبار دکتر را ببینید. این نشانه ای است که شما ممکن است در معرض شرایط جدی تر قرار گیرد که در پشت گوش تاثیر می گذارد.




علائم کمبود آهن: علل تشخیص و درمان
نوشته شده در دو شنبه 5 آذر 1397
بازدید : 170
نویسنده : مرجان پارسا

کمبود آهن می تواند به دلایل مختلف از بیماریهای پزشکی مرتبط با از دست دادن خون تا انتخاب رژیم غذایی رخ دهد.

افراد اغلب از علائم کمبود آهن رنج می برند. در اینجا نشانه ها را ببینید آیا بدن شما به اندازه کافی دارای آهن است یا خیر. درمان های مختلف می تواند آن را درمان کند. در ایالات متحده، یکی از کمبودهای تغذیه ای که اغلب دیده می شود کمبود آهن است. زنان در معرض خطر ابتلا به کمبود آهن هستند به خصوص کسانی که در دوران قاعدگی، بارداری، تغذیه با شیر مادر یا ورزشکاران زن، نوزادان و کودکان نوپا و نوجوانان هستند. آهن بخشی از سلول ها است و نقش مهمی در تولید هموگلوبین ایفا می کند که به سلول های قرمز خون کمک می کند اکسیژن را از ریه ها در سراسر بدن فراهم می کند. آهن همچنین می تواند عضلات را احیا کند و از اکسیژن استفاده کند. کمبود آهن یک وضعیتی است که در آن آهن زیاد در بدن وجود دارد. اگر بدون درمان باقی بماند فردی که کمبود آهن دارد هموگلوبین کمتری در بدن ایجاد می کند و به تدریج کم خونی کمبود آهن ایجاد می کند.
آهن برای تولید هموگلوبین و میوگلوبین، دو پروتئین که اکسیژن را در خون شما حمل می کنند ضروری است. هنگامی که شما به اندازه کافی آهن موجود در سیستم خود ندارید این عملکرد مهم تضعیف می شود این کم خونی کمبود آهن است.

علت کمبود آهن چیست؟

1. عوامل غذایی

اگر غذاهایی حاوی آهن مانند سبزیجات برگ دار، گوشت، تخم مرغ و غذاهای غنی شده با آهن هستند مصرف نکنید متوجه خواهید شد که رژیم غذایی شما برای کمبود آهن موثر است.

2. جذب ضعیف آهن

آهن از طریق غذا توسط روده کوچک جذب می شود. برای افرادی که مسائل مربوط به روده کوچک دارند این می تواند منجر به عدم جذب آهن یا جذب ضعیف شود. این نیز می تواند هنگامی که روده کوچک تا حدودی حذف یا جراحی شده است رخ دهد.

3. از دست دادن خون

از آنجایی که آهن در گلبول های قرمز یافت می شود از دست دادن خون مزمن می تواند باعث کمی آهن شود مانند چرخه قاعدگی، خونریزی بینی منظم و اهدای خون. علاوه بر این، زخم های خونریزی دهنده و سایر خونریزی داخلی می تواند کمبود آهن را ایجاد کند. استفاده منظم از بعضی از داروهای ضد درد نظیر آسپرین می تواند باعث خونریزی گوارشی شود که ممکن است کمبود آهن را به همراه داشته باشد.

 

4. افزایش نیاز به آهن

زمان هایی است که یک بدن نیاز به افزایش مقدار آهن دارد تا بتواند به درستی عمل کند. این می تواند در زنان باردار، زنان شیرده و یا کودکان که در جهش رشد هستند دیده شود. بدن زن باردار باید از جنین نیز حمایت کند. به همین دلیل، بسیاری از زنان باردار به اندازه کافی آهن برای حمایت از هر دو بدن دریافت می کنند و منجر به کمبود آهن نمی شود. علاوه بر این، ورزشکاران اغلب نیاز به افزایش دوز آهن دارند زیرا ورزش منظم می تواند تولید گلبول های قرمز را ترویج کند در حالی که سطح بالایی از عرق کردن، آهن را از دست می دهد.




بازدید : 293
نویسنده : مرجان پارسا
بواسیر یا هموروئید چیست،علائم و نشانه ها،دلایل ایجاد،روش های پیشگیری

 

 

بواسیر یا هموروئید از بیماری هایی است که بیان آن همیشه با ترس و خجالت همراه است . بر اساس یک گزارش کلی ، حدس زده می شود که بیش از نیمی از افراد در طول مدت زندگی خود لااقل  1 مورد از این بیماری را تجربه کرده اند . بسیاری از افراد بر این باورند که این بیماری فقط برای افراد سالخورده و مسن اتفاق میفتد ولی برخلاف تصور این عده ، بیماری بواسیر یا هموروئید هیچ گروه سنی خاصی نمی شناسد و تمامی افراد در هر سنی ممکن است با آن مواجه شوند .

بواسیر یا هموروئید چیست ؟

بواسیر یا هموروئید از گروه بیماری های مقعدی یا نشیمنگاه است . این بیماری در اطراف ناحیه ی مقعد رخ می دهد . در این بیماری ، عروق خونی اطراف ناحیه ی مقعد در اثر کشش و فشار بیش از اندازه دچار کشیدگی و پارگی می شوند .

این کشش و فشار شدید می تواند ناشی از زور زدن زیاد هنگام دفع مدفوع سفت و سخت در زمان یبوست باشد .

همچنین در زنان هم به هنگام بارداری یا زایمان سخت ممکن است به رگ های نواحی تحتانی از جمله مقعد فشار زیادی وارد گردد به همین دلیل میزان شیوع بواسیر در زنان نسبت به مردان بسیار بیشتر است .

مویرگ ها و رگ های ناحیه ی مقعد به شدت پر خون هستند . این رگ ها هنگامی که تحت فشار و کشش قرار می گیرند خون داخل آنها محتبس می شود . افزایش فشار خون داخل این رگ ها باعث  گشاد شدن ، پیچ در پیچ شدن و التهاب آنها می شود که باعث به وجود آمدن بیماری بواسیر می گردد .

فشار ناشی از دفع مدفوع سخت و سفت در زمان یبوست و یا هرگونه عامل ایجاد کننده ی فشار مانند بارداری ،  عامل اصلی التهاب و تورم رگهاست .

انواع بواسیر

بسته به محلی که رگهای مقعد دچار کشیدگی و آسیب شده اند ، بیماری بواسیر به دو نوع بواسیر داخلی و بواسیر خارجی تقسیم می شود .

بواسیر داخلی

در بواسیر داخلی رگ های ناحیه ی داخلی مقعد دچار آسیب و کشیدگی می شوند . این نوع بواسیر غالبا با خونریزی ولی بدون درد همراه است . میزان گیرنده های عصبی درد در ناحیه ی داخلی مقعد بسیار کمتر است .

بواسیر داخلی

بواسیر خارجی

در بواسیر خارجی رگ های ناحیه ی خارجی مقعد درگیر می شوند و التهاب و تورم این رگ ها به شکل توده ها و زائده  های گوشتی شکل در اطراف سوراخ مقعد پدید می آیند . این ها همان برآمدگی هایی هستند که در مقعد افراد مبتلا به بواسیر مشاهده می شود . در این نوع بواسیر بیمار با درد بسیار شدید تری به خصوص در هنگام دفع مدفوع مواجه است .

بواسیر در زنان

زنان به سبب برخی دلایل که در ادامه ذکر می کنیم بیشتر در معرض ابتلا به بواسیر قرار دارند. نه اینکه این بیماری مختص زنان باشد ولی مطالعات نشان می دهد که زنان در برابر این بیماری آسیب پذیرترند.

یکی از مواردی که باعث ایجاد و تشدید بیماری بواسیر می گردد دوران بارداری و زایمان است که جزء سخت ترین دوران های زندگی هر زنی به شمار می رود و با عوارض و مشکلات گوناگونی همراه است. در این دوران به دلیل چاقی و اضافه وزن فشارهای زیادی به نواحی تحتانی بدن و مقعد وارد می شود و اختلالات هورمونی سبب می شوند که مادر باردار بیشتر دچار یبوست شود. به همین دلیل بیشتر زنان باردار در دوران بارداری خود با بواسیر روبرو می شوند.

به طور کلی زنان به دلیل برخی تغییرات هورمونی در برابر ابتلا به یبوست آسیب پذیرترند و از همین رو احتمال بروز یبوست در آنان بسیار بیشتر است.

Female hemorrhoids

علائم و نشانه های بواسیر  

بیماری بواسیر یا هموروئید علائم و نشانه های فراوانی دارد و از گروه بیماری های پر نشانه شناخته می شود . علائم و نشانه های بواسیر به راحتی قابل تشخیص است و حتی خود فرد هم می تواند آنها را تشخیص دهد . ولی به علت تشابه برخی از این علائم و نشانه ها با سایر بیماری های مقعدی و بیماری های خطرناک گوارشی مانند سرطان روده بهتر است که بررسی و تشخیص این علائم توسط پزشک متخصص صورت بگیرد .

خونریزی از مقعد به هنگام دفع مدفوع

خونریزی از مقعد اولین زنگ خطر برای این بیماری است . اگر هنگام دفع مدفوع با خونریزی روبرو شدید بدانید که مشکلی به وجود آمده و باید به پزشک مراجعه کنید .

این خونریزی ابتدا ممکن است به صورت کم و بسیار خفیف باشد و به صورت قطره ای همراه مدفوع خارج شود ولی رفته رفته بر شدت آن اضافه می شود و بیمار را در خطر ابتلا به کم خونی قرار می دهد .

احساس درد ناحیه ی مقعد

بسیاری از بیماران مبتلا به هموروئید با احساس درد در ناحیه ی مقعد به خصوص در زمان دفع مدفوع مواجه می شوند . این درد ممکن است در ابتدا بسیار خفیف و جزئی باشد ولی به مرور زمان و با پیشرفت بیماری ، می تواند شدید تر شود و تحمل آن دشوار گردد . بسیاری از بیماران برای فرار از این ترس معمولا اجابت مزاج خود را به تعویق می اندازند که عوارض بسیار خطرناکی در بر دارد . تعداد و تمرکز گیرنده های درد در ناحیه ی خارجی مقعد بسیار بالاست .

وجود توده ها و زائده های گوشتی در اطراف مقعد

به علت تورم و افزایش فشار خون داخلی رگ های آسیب دیده در اطراق مقعد ، زائده ها و توده هایی گوشتی در اطراف ناحیه ی مقعد بیماران مبتلا به بواسیر دیده می شود  . این منظره ی نامناسب برای بسیاری از بیماران با ترس و خجالت همراه است . ناگفته نماند افرادی که تجربه ی رابطه های جنسی مقعدی متعددی را تجربه کرده اند هم به این حالت دچار می شوند . به همین دلیل این بیماران با ترس و خجالت فراوان به پزشک مراجعه می کنند .

احساس سوزش و خارش در ناحیه ی مقعد

به علت وجود التهاب و تورم در رگ های ناحیه  ی مقعد ممکن است ترشحات چرکی و عفونی به وجود بیاید که می تواند باعث تحریک پوست گردد . به دنبال این امر فرد بیمار احساس سوزش و خارش در ناحیه ی مقعد خود می کند . البته این علامت در موارد بسیار خاصی از این بیماری مشاهده می شود و در تمامی انواع بواسیر وجود ندارد .

خروج مواد لزج و چسبنده از مقعد به دنبال دفع مدفوع

افراد مبتلا به بواسیر در هنگام دفع مدفوع ممکن است با ترشحات لزج و چسبنده ای مواجه شوند . این ترشحات با قوامی شبیه به سفیده ی تخم مرغ در اثر کم تحرکی روده ها و یبوست به وجود می آیند . هنگام شستن مقعد این ترشحات به سختی از روی پوست پاک می شوند .

احساس دفع ناقص مدفوع

بیماران مبتلا به هموروئید ممکن است در اثر پیشرفت بیماری شان با مشکلات مربوط به رکتوم مواجه شوند . در ناحیه ی رکتوم عضلاتی وجود دارد که ذخیره و  دفع مدفوع را کنترل می کنند . در صورت آسیب به این عضلات مدفوع نمی تواند به صورت کامل تخلیه شود و فرد احساس می کند که باز هم به دفع مدفوع نیاز دارد .

دلایل ایجاد بواسیر

بواسیر یا هموروئید از بیماری هایی است که ابتلا به آن ارتباط بسیار نزدیکی با نوع تغذیه و سبک زندگی افراد دارد . البته موارد ناشناخته ی دیگری هم وجود دارند که باعث ایجاد این بیماری می شود ولی در یک مطالعه ی کلی مشخص شد که موارد زیر از اصلی ترین دلایل ابتلای به بیماری بواسیر یا هموروئید است .

  • یبوست
  • اسهال مزمن
  • رابطه ی جنسی مقعدی
  • بارداری و زایمان سخت
  • چاقی و اضافه وزن
  • عدم تحرک
  • زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت
  • تمرینات ورزشی سنگین و غیرمتعارف
  • جابجایی اشیای سنگین
  • کرون روده
  • سرطان روده

روش های پیشگیری از بواسیر

بیماری بواسیر یا هموروئید از آن دسته بیماری هایی است که قابل کنترل و پیشگیری است و با رعایت چند نکته ی ساده می توان از بروز آن جلوگیری کرد . از آنجایی که ابتلا به بواسیر در ارتباط مستقیم با نوع تغذیه و سبک زندگی افراد قرار دارد بنابراین با تغییر رویکرد در این دو زمینه میتوان تا حد زیادی از بروز آن پیشگیری کرد . در ادامه ی مطلب به مواردی که در پیشگیری از بروز بواسیر تأثیر گذارند اشاره خواهیم کرد .

  • نوشیدن آب کافی در طول روز ( 8 الی 9 لیوان )
  • مصرف فراوان میوه ها و سبزیجات
  • رژیم غذایی سرشار از منابع غنی فیبر
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی
  • دوری از مصرف مواد مخدر
  • انجام ورزش و تحرک کافی
  • پرهیز از زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت
  • تناسب وزن
  • پرهیز از نشستن و ایستادن و طولانی مدت
  • عدم انجام ورزش ها و حرکات سنگین
  • پرهیز از حمل و جابجایی اشیای سنگین
  • پرهیز از ارتباط جنسی مقعدی
  • درمان سریع یبوست و اسهال

در پایان اشاره به مطلبی را ضروری دانستیم و آن سوالیست که برای بسیاری از مبتلایان به بواسیر ایجاد می شود و آن این مطلب است که بین بیماری بواسیر و ابتلا به سرطان رابطه ای وجود دارد؟ به عبارت دیگر

آیا بیماری بواسیر باعث سرطان می شود؟

پاسخ منفی است. خیر بواسیر با سرطان هیچ ارتباطی ندارد اما باید به چند نکته توجه کنید. برخی سرطان های مانند سرطان روده ی بزرگ و سرطان رکتوم علائم و نشانه های مشابهی با بواسیر دارند که اصلی ترین آن خونریزی از مقعد است. به همین دلیل هرگاه با خونریزی مقعدی مواجه شدید برای بررسی دقیق تر به پزشک مراجعه کنید. همچنین برخی توده های سرطانی مقعد می توانند باعث ایجاد خونریزی های مقعدی شوند که در غالب موارد با خونریزی ناشی از بواسیر اشتباه گرفته می شود.

منبع:http://vanaklaser.ir/hemorrhoids/




درمان فیستول مقعد با لیزر
نوشته شده در چهار شنبه 23 آبان 1397
بازدید : 498
نویسنده : مرجان پارسا

درمان فیستول مقعد با لیزر

 

برخی از روش های درمان فیستول مقعد

همانطور که گفته شد، درمان فیستول مقعد با لیزر روش درمان مطمئنی است. اما برای بالا بردن اطلاعات بیماران در اینجا به برخی دیگر از روش های درمان این بیماری اشاره می کنیم:

فیستولوتومی

فیستولوتومی یا همان جراحی فیستول مقعدی رایج ترین روش درمان فیستول مقعدی است. در این روش برشی به بزرگی کانال فیستول مقعدی ایجاد می شود. این روش یک روش کاملا تهاجمی است و دوره نقاهت پس از جراحی نسبت به روش درمان با لیزر بسیار طولانی است.

فلپ پیشرفته

روشی برای بستن کانال فیستول مقعدی است. در این روش با استفاده از بخشی از بافت رکتوم یا پوست اطراف مقعد، فلپ ایجاد می شود. از این فلپ کمک گرفته و ترمیم فیستول صورت می گیرد .در این روش هم نیاز به برش عضله اسفنکتر است اما میزان برش نسبت به روش قبل کمتر است. درمان فلپ پیشرفته مناسب افرادی است که انجام عمل فیستولوتومی در آنها، احتمال ابتلا به بی اختیاری مقعدی را افزایش می دهد.

تکنیک ستون

در این روش یک نخ مخصوص را وارد کانال فیستول مقعدی می کنند. این نخ به مدت چندین هفته در کانال باقی می ماند و باعث تخلیه کامل عفونت از فیستول می شود. این روش هم مانند روش فلپ پیشرفته مناسب افرادی با ریسک بالا در ابتلا به بی اختیاری است.

درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT

روشی جدید، مطمئن و بدون درد با مزایای فراوان برای درمان بیماری فیستول مقعدی. برای اطلاعات بیشتر به مقاله درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT مراجعه کنید.

منبع:  بیچشک




چگونه در یک هفته چاق شویم؟
نوشته شده در دو شنبه 21 آبان 1397
بازدید : 195
نویسنده : مرجان پارسا

 

چاق شدن در یک هفته می تواند به اندازه ی لاغری سریع برای افراد چاق سخت و دشوار باشد. شخصی که چنین راهی را در پیش گرفته است یعنی بدن او سوخت و ساز بیشتری دارد و باید تلاش بیشتری برای مقابله با این موضوع کند. چنین شخصی باید غذای بیشتری بخوردبیشتر استراحت کند و ورزش های مخصوصی را در طول روز انجام دهد.البته هر تغییری اعم از چاقی یا لاغری در یک هفته نمی تواند با ثبات و پایدار باشد ولی ما در اینجا روشی را برای شما معرفی خواهیم کرد که با کمترین میزان ریسک شاهد تغییرات چشمگیری در مدت زمان یک هفته باشید و در وزن شما تغییرات قابل قبولی به وجود آمده باشد.

برای آغاز رژیم چاقی در ابتدا ۵ مرحله ی زیر را باید رعایت کنید:

  1. ابتدا میزان کالری دریافتی روزانه ی بدن خود را به طور دقیق محاسبه کنید.
  2. یک رژیم غذایی معمولی را در روز اول با میانگین ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ کالری آغاز کنید و هر روز ۵۰۰ کالری بر آن بیفزایید. دقت کنید که برای چاق شدن باید بخورید و اگر اشتهای شما کم است از مولتی ویتامین ها و اشتها آورها استفاده کنید. وعده های غذایی خود را به ۶ وعده در شبانه روز افزایش دهید.
  3. بدنسازی و ورزش های اصولی را که برای ساخت و تقویت عضله ها مفید است به طور روزانه انجام دهید . مانند دمبل و وزنه
  4. آبمیوه های طبیعی و اسموتی ها را فراوان بنوشید.
  5. ورزش های هوازی و دویدن را کنار بگذارید.

رژیم چاقی یک راه حل برای چاق شدن

چاق شدن با رژیم غذایی در ارتباط نزدیکی است. درست است که روند عضله سازی بدن از تمرینات ورزشی پیروی می کند ولی رژیم غذایی شناخته شده ترین عاملی است که می تواند در تغییر وزن و چاقی شما موثر باشد . برای چاق شدن باید میزان کالری دریافتی بدن خود را که از طریق غذا خوردن به دست می آید به مراتب افزایش دهید و به حداکثر میزان خود برسانید. پروتئین ها و کربوهیدرات های پیچیده می توانند از بهترین انتخاب های غذایی شما برای چاقی باشند. مصرف خامه را فراموش نکنید. میان وعده های خود را با موز و آجیل پر کنید


منبع: بیچشک



مقعد و بیماری های مقعدی
نوشته شده در شنبه 31 شهريور 1397
بازدید : 188
نویسنده : مرجان پارسا


مقعد به دلیل نقش مهمی که در اجابت مزاج و عمل دفع دارد از اعضای مهم بدن به شمار می رود
بسیاری از انسانها به دلیل خجالت و شرم از بیان مشکلات مقعدی خود و مراجعه به پزشک خودداری می کنند در صورتی که با به تاخیر انداختن درمان فقط روند درمان سخت تر خواهد شد و یا اینکه ممکن است برخی علائم نشان از سرطان مقعد باشد که در این صورت جان فرد در معرض خطر است
بیماری های مهم و شایع این ناحیه عبارتند از شقاق مقعد،بی اختیاری مدفوع،خارش مقعد، آبسه مقعد،هموروئید، کیست مویی،زگیل مقعد و ...
که به اختصار به برخی از این بیماری ها اشاره می شود :
هموروئید: وجود توده های سفت در داخل یا خارج مقعد که می تواند با درد و خونریزی همراه باشد
شقاق:یک پارگی و جراحت در انتهای دستگاه گوارش که با درد و خونریزی بعد از حرکت مدفوع از روده همراه است
زگیل مقعد: ناشی از ورود ویروسی به نام پاپیلوما یا اچ پی  وی است که در برخی مواقع به شکل زگیل بروز می کند که در بیشتر موارد مانند قارچ رشد میکنند
کیست مویی:کیست مویی یا سینوس پیلونیدال مربوط به ناحیه دنبالچه است که به جای این که موهای این ناحیه از ریشه به سمت پوست حرکت کند به سمت داخل و زیر پوست میرود و در این ناحیه ایجاد التهاب می کند
آبسه مقعدی: همان حفره عفونی و پرچرک نزدیک مقعد می باشد که معمولا با درد و تورم اطراف مقعد همراه است و تنها راه درمان آن تخلیه آبسه با ایجاد برش روی آبسه می باشد باید توجه داشت که عدم درمان به موقع باعث می شود که عفونت در بدن پخش میشود




بازدید : 243
نویسنده : مرجان پارسا


بواسیر یا هموروئید چیست-علائم و نشانه ها-دلایل ایجاد-روش های پیشگیری

بواسیر یا هموروئید از بیماری هایی است که بیان آن همیشه با ترس و خجالت همراه است . بر اساس یک گزارش کلی ، حدس زده می شود که بیش از نیمی از افراد در طول مدت زندگی خود لااقل  1 مورد از این بیماری را تجربه کرده اند . بسیاری از افراد بر این باورند که این بیماری فقط برای افراد سالخورده و مسن اتفاق میفتد ولی برخلاف تصور این عده ، بیماری بواسیر یا هموروئید هیچ گروه سنی خاصی نمی شناسد و تمامی افراد در هر سنی ممکن است با آن مواجه شوند .
بواسیر یا هموروئید چیست ؟

بواسیر یا هموروئید از گروه بیماری های مقعدی یا نشیمنگاه است . این بیماری در اطراف ناحیه ی مقعد رخ می دهد . در این بیماری ، عروق خونی اطراف ناحیه ی مقعد در اثر کشش و فشار بیش از اندازه دچار کشیدگی و پارگی می شوند .

این کشش و فشار شدید می تواند ناشی از زور زدن زیاد هنگام دفع مدفوع سفت و سخت در زمان یبوست باشد .

همچنین در زنان هم به هنگام بارداری یا زایمان سخت ممکن است به رگ های نواحی تحتانی از جمله مقعد فشار زیادی وارد گردد به همین دلیل میزان شیوع بواسیر در زنان نسبت به مردان بسیار بیشتر است .

مویرگ ها و رگ های ناحیه ی مقعد به شدت پر خون هستند . این رگ ها هنگامی که تحت فشار و کشش قرار می گیرند خون داخل آنها محتبس می شود . افزایش فشار خون داخل این رگ ها باعث  گشاد شدن ، پیچ در پیچ شدن و التهاب آنها می شود که باعث به وجود آمدن بیماری بواسیر می گردد .

فشار ناشی از دفع مدفوع سخت و سفت در زمان یبوست و یا هرگونه عامل ایجاد کننده ی فشار مانند بارداری ،  عامل اصلی التهاب و تورم رگهاست .
انواع بواسیر

بسته به محلی که رگهای مقعد دچار کشیدگی و آسیب شده اند ، بیماری بواسیر به دو نوع بواسیر داخلی و بواسیر خارجی تقسیم می شود .
بواسیر داخلی

در بواسیر داخلی رگ های ناحیه ی داخلی مقعد دچار آسیب و کشیدگی می شوند . این نوع بواسیر غالبا با خونریزی ولی بدون درد همراه است . میزان گیرنده های عصبی درد در ناحیه ی داخلی مقعد بسیار کمتر است .
بواسیر داخلی
عکس بواسیر داخلی
بواسیر خارجی

در بواسیر خارجی رگ های ناحیه ی خارجی مقعد درگیر می شوند و التهاب و تورم این رگ ها به شکل توده ها و زائده  های گوشتی شکل در اطراف سوراخ مقعد پدید می آیند . این ها همان برآمدگی هایی هستند که در مقعد افراد مبتلا به بواسیر مشاهده می شود . در این نوع بواسیر بیمار با درد بسیار شدید تری به خصوص در هنگام دفع مدفوع مواجه است .
بواسیر در زنان

زنان به سبب برخی دلایل که در ادامه ذکر می کنیم بیشتر در معرض ابتلا به بواسیر قرار دارند. نه اینکه این بیماری مختص زنان باشد ولی مطالعات نشان می دهد که زنان در برابر این بیماری آسیب پذیرترند.

یکی از مواردی که باعث ایجاد و تشدید بیماری بواسیر می گردد دوران بارداری و زایمان است که جزء سخت ترین دوران های زندگی هر زنی به شمار می رود و با عوارض و مشکلات گوناگونی همراه است. در این دوران به دلیل چاقی و اضافه وزن فشارهای زیادی به نواحی تحتانی بدن و مقعد وارد می شود و اختلالات هورمونی سبب می شوند که مادر باردار بیشتر دچار یبوست شود. به همین دلیل بیشتر زنان باردار در دوران بارداری خود با بواسیر روبرو می شوند.

به طور کلی زنان به دلیل برخی تغییرات هورمونی در برابر ابتلا به یبوست آسیب پذیرترند و از همین رو احتمال بروز یبوست در آنان بسیار بیشتر است.
بواسیر زنان
عکس بواسیر زنان
علائم و نشانه های بواسیر  

بیماری بواسیر یا هموروئید علائم و نشانه های فراوانی دارد و از گروه بیماری های پر نشانه شناخته می شود . علائم و نشانه های بواسیر به راحتی قابل تشخیص است و حتی خود فرد هم می تواند آنها را تشخیص دهد . ولی به علت تشابه برخی از این علائم و نشانه ها با سایر بیماری های مقعدی و بیماری های خطرناک گوارشی مانند سرطان روده بهتر است که بررسی و تشخیص این علائم توسط پزشک متخصص صورت بگیرد .
خونریزی از مقعد به هنگام دفع مدفوع

خونریزی از مقعد اولین زنگ خطر برای این بیماری است . اگر هنگام دفع مدفوع با خونریزی روبرو شدید بدانید که مشکلی به وجود آمده و باید به پزشک مراجعه کنید .

این خونریزی ابتدا ممکن است به صورت کم و بسیار خفیف باشد و به صورت قطره ای همراه مدفوع خارج شود ولی رفته رفته بر شدت آن اضافه می شود و بیمار را در خطر ابتلا به کم خونی قرار می دهد .
احساس درد ناحیه ی مقعد

بسیاری از بیماران مبتلا به هموروئید با احساس درد در ناحیه ی مقعد به خصوص در زمان دفع مدفوع مواجه می شوند . این درد ممکن است در ابتدا بسیار خفیف و جزئی باشد ولی به مرور زمان و با پیشرفت بیماری ، می تواند شدید تر شود و تحمل آن دشوار گردد . بسیاری از بیماران برای فرار از این ترس معمولا اجابت مزاج خود را به تعویق می اندازند که عوارض بسیار خطرناکی در بر دارد . تعداد و تمرکز گیرنده های درد در ناحیه ی خارجی مقعد بسیار بالاست .
وجود توده ها و زائده های گوشتی در اطراف مقعد

به علت تورم و افزایش فشار خون داخلی رگ های آسیب دیده در اطراق مقعد ، زائده ها و توده هایی گوشتی در اطراف ناحیه ی مقعد بیماران مبتلا به بواسیر دیده می شود  . این منظره ی نامناسب برای بسیاری از بیماران با ترس و خجالت همراه است . ناگفته نماند افرادی که تجربه ی رابطه های جنسی مقعدی متعددی را تجربه کرده اند هم به این حالت دچار می شوند . به همین دلیل این بیماران با ترس و خجالت فراوان به پزشک مراجعه می کنند .
احساس سوزش و خارش در ناحیه ی مقعد

به علت وجود التهاب و تورم در رگ های ناحیه  ی مقعد ممکن است ترشحات چرکی و عفونی به وجود بیاید که می تواند باعث تحریک پوست گردد . به دنبال این امر فرد بیمار احساس سوزش و خارش در ناحیه ی مقعد خود می کند . البته این علامت در موارد بسیار خاصی از این بیماری مشاهده می شود و در تمامی انواع بواسیر وجود ندارد .
خروج مواد لزج و چسبنده از مقعد به دنبال دفع مدفوع

افراد مبتلا به بواسیر در هنگام دفع مدفوع ممکن است با ترشحات لزج و چسبنده ای مواجه شوند . این ترشحات با قوامی شبیه به سفیده ی تخم مرغ در اثر کم تحرکی روده ها و یبوست به وجود می آیند . هنگام شستن مقعد این ترشحات به سختی از روی پوست پاک می شوند .
احساس دفع ناقص مدفوع

بیماران مبتلا به هموروئید ممکن است در اثر پیشرفت بیماری شان با مشکلات مربوط به رکتوم مواجه شوند . در ناحیه ی رکتوم عضلاتی وجود دارد که ذخیره و  دفع مدفوع را کنترل می کنند . در صورت آسیب به این عضلات مدفوع نمی تواند به صورت کامل تخلیه شود و فرد احساس می کند که باز هم به دفع مدفوع نیاز دارد .
دلایل ایجاد بواسیر

بواسیر یا هموروئید از بیماری هایی است که ابتلا به آن ارتباط بسیار نزدیکی با نوع تغذیه و سبک زندگی افراد دارد . البته موارد ناشناخته ی دیگری هم وجود دارند که باعث ایجاد این بیماری می شود ولی در یک مطالعه ی کلی مشخص شد که موارد زیر از اصلی ترین دلایل ابتلای به بیماری بواسیر یا هموروئید است .

    یبوست
    اسهال مزمن
    رابطه ی جنسی مقعدی
    بارداری و زایمان سخت
    چاقی و اضافه وزن
    عدم تحرک
    زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت
    تمرینات ورزشی سنگین و غیرمتعارف
    جابجایی اشیای سنگین
    کرون روده
    سرطان روده

روش های پیشگیری از بواسیر

بیماری بواسیر یا هموروئید از آن دسته بیماری هایی است که قابل کنترل و پیشگیری است و با رعایت چند نکته ی ساده می توان از بروز آن جلوگیری کرد . از آنجایی که ابتلا به بواسیر در ارتباط مستقیم با نوع تغذیه و سبک زندگی افراد قرار دارد بنابراین با تغییر رویکرد در این دو زمینه میتوان تا حد زیادی از بروز آن پیشگیری کرد . در ادامه ی مطلب به مواردی که در پیشگیری از بروز بواسیر تأثیر گذارند اشاره خواهیم کرد .

    نوشیدن آب کافی در طول روز ( 8 الی 9 لیوان )
    مصرف فراوان میوه ها و سبزیجات
    رژیم غذایی سرشار از منابع غنی فیبر
    پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی
    دوری از مصرف مواد مخدر
    انجام ورزش و تحرک کافی
    پرهیز از زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت
    تناسب وزن
    پرهیز از نشستن و ایستادن و طولانی مدت
    عدم انجام ورزش ها و حرکات سنگین
    پرهیز از حمل و جابجایی اشیای سنگین
    پرهیز از ارتباط جنسی مقعدی
    درمان سریع یبوست و اسهال

در پایان اشاره به مطلبی را ضروری دانستیم و آن سوالیست که برای بسیاری از مبتلایان به بواسیر ایجاد می شود و آن این مطلب است که بین بیماری بواسیر و ابتلا به سرطان رابطه ای وجود دارد؟ به عبارت دیگر

آیا بیماری بواسیر باعث سرطان می شود؟

پاسخ منفی است. خیر بواسیر با سرطان هیچ ارتباطی ندارد اما باید به چند نکته توجه کنید. برخی سرطان های مانند سرطان روده ی بزرگ و سرطان رکتوم علائم و نشانه های مشابهی با بواسیر دارند که اصلی ترین آن خونریزی از مقعد است. به همین دلیل هرگاه با خونریزی مقعدی مواجه شدید برای بررسی دقیق تر به پزشک مراجعه کنید. همچنین برخی توده های سرطانی مقعد می توانند باعث ایجاد خونریزی های مقعدی شوند که در غالب موارد با خونریزی ناشی از بواسیر اشتباه گرفته می شود.

منبع: http://vanaklaser.ir/hemorrhoids/




بازدید : 193
نویسنده : مرجان پارسا

خودارضایی یکی از انواع انحرافات جنسی است، این امر با تحریک فرد توسط خودش انجام میگیرد و تا مرز ارضای جنسی نیز ادامه می یابد، در طی این عمل فرد با خود کاری میکند که به تخلیه ی هیجانات می انجامد. این موضوع نه تنها بین دختران و پسران بلکه بین مردان و زنان نیز بسیار شایع شده است.
خود ارضایی و رابطه ی جنسی هر دو موجب ارضای شخص میشوند اما با یکدیگر بسیار متفاوت هستند به گونه ای که این تفاوت موجب بروز عوارض گوناگون در شخص می گردد.
خودارضایی پیش از ازدواج به سبب خلاء رابطه جنسی و کمبود آن، امری طبیعی تلقی شده که در بین زنان و مردان امری شایع است. طبق تحقیقات انجام شده بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد افراد حداقل یکبار در طول زندگی خود، عمل خود ارضایی را انجام داده اند.
شاید از خود بپرسید خودارضایی چه ضررهایی دارد؟

خودارضایی چیست؟

خودارضایی یا جلق زدن ( همچنین استمناء برای مردان و استشهاء برای زنان) از روش های انحراف جنسی برای رسیدن به ارضای جنسی است که می تواند از طریق دست شخص، آلت مصنوعی و یا حتی تفکر صورت بگیرد. همچنین استفاده از ابزار آلات جنسی که این رابطه را همانند سازی می کنند نیز نوعی از خود ارضایی محسوب می شود.

این امر به سبب رسیدن به اوج لذت جنسی صورت می گیرد که برای مردان همراه با بیرون ریختن مایع منی و برای زنان به صورت اسپاسم ( سفتی عضلات ) در ناحیه ی مهبل است. از مهمترین عوامل خود ارضایی می توانیم به مشاهده عکس و فیلم های تحریک کننده، معاشرت با دوستانی که مداوم از رابطه جنسی صحبت می کنند و تنهایی و عدم استفاده از انرژی جوانی اشاره نمود.




بیماری شقاق یا فیشر مقعدی چیست؟
نوشته شده در شنبه 9 بهمن 1395
بازدید : 300
نویسنده : مرجان پارسا

 

بیماری شقاق یا فیشر مقعدی چیست؟

آیا تا به حال لب شما ترک خورده است؟ اگر به آخرین باری که لب‌تان دچار ترک شده که معمولاً مربوط به فصول سرما است فکر کنید، احتمالاً متوجه می‌شوید که ابتدا پوست لب خشک و سپس شروع به ترک برداشتن کرده است. اگر به ترک لب‌تان بی‌توجهی می‌کردید، خشکی آن به قدری شدت می‌یافت که باعث وسیع و عمیق شدن ترک و در نهایت خونریزی در آن می‌شد. این مثال ساده نمونه‌ی بارزی از یک نوع شقاق بود که می‌تواند بارها برای بدن هر فردی رخ داده باشد.
شقاق یک ترک‌خوردگی باریک با طول و عمق مشخص است که ممکن است در پوست یا یک دیواره‌ی یا غشای مخاطی ایجاد شود. شقاق یک بیماری بسیار شایع است که اگر زود اقدام به پیگیری آن شود می تواند به راحتی درمان شود. بسته به ناحیه‌ای که دچار شکاف یا ترک ایجاد شده است انواع شقاق در بدن انسان ایجاد و نام‌گذاری می‌شود. شقاق مقعد و شقاق پا، دو شکاف مشترکی هستند که در بدن رخ می‌دهند.
شقاق با نام علمی فیشر فقط یک ترک یا پارگی دیواره‌ی پوشش داخلی بدن یا سطوح خارجی پوست است که نباید با برش اشتباه شود. در شقاق کشش دیواره باعث از هم گسیختگی آن می‌شود که در صورت عدم درمان به موقع به زخم‌های باز بزرگ تبدیل خواهد شد که می‌تواند عضلات زیرین را نیز درگیر کند.
حال اگر این ترک یا پارگی در دیواره‌ی درونی کانال مقعد ـ لوله کوتاه مابین دو دریچه‌ی ابتدایی و انتهایی مقعد که چهار سانتی‌متر انتهایی لوله‌ی گوارشی یعنی راست‌روده را تشکیل می‌دهدـ رخ دهد، شقاق یا فیشر مقعد نامیده می‌شود. فیشر مقعد یک بیماری شایع است که اغلب با دیگر اختلالات ناحیه‌ی مقعد مانند بواسیر اشتباه گرفته می‌شود.
شقاق مقعد به شکل یک قطره اشک خطی دردناک و یا ایجاد شکاف در بافت پوششی نرم و مرطوب (مخاط) قسمت انتهایی کانال مقعد ظاهر می‌شود که در کوتاه مدت معمولاً تنها شامل سطح پوششی دیواره‌های داخلی مقعد و در بلندمدت به صورت عمقی‌تر تمام ضخامت مخاط مقعد را درگیر می‌کند. شقاق یا فیشر مقعد با شیوع یکسان در هر دو جنس زن و مرد اتفاق می‌افتد. البته احتمال شقاق مقعد در زنان پس از زایمان و در افراد مبتلا به بیماری کرون بیشتر است. این بیماری اغلب در سنین جوانی و میانسالی رخ می‌دهد. با افزایش سن احتمال ابتلا به فیشر مقعد کم می‌شود. این بیماری در کودکان کمتر از یک سال نیز بسیار دیده می‌شود.
در نیمی از موارد امکان بهبود با خودمراقبتی فرد و اصلاح عادات غلط تغذیه‌ای و جلوگیری از یبوست وجود دارد. با این‌ حال احتمال عود بیماری در صورت تکرار فشار در ناحیه‌ی آسیب دیده هست. شکست درمان طبی شقاق نشانه‌ای برای درمان جراحی آن است. امروزه محققان به‌ شدت دنبال راهی برای پیدا کردن یک درمان دارویی مؤفق و جایگزین درمان جراحی فیشر مقعدی هستند.


:: برچسب‌ها: شقاق،درمان شقاق، ,



زخم مقعد
نوشته شده در شنبه 9 بهمن 1395
بازدید : 267
نویسنده : مرجان پارسا
مقعد نیز مثل هر جای دیگری از بدن ممکن است دچار زخم و التهاب شود، با این تفاوت که تمام زخم‌های درون روده‌ای نمی‌توانند همانند زخم‌های سطح پوست ایجاد درد و ناراحتی کنند تا فرد به سرعت متوجه وجود آن شود. بسته به محلی از مقعد که زخم ایجاد شده فرد احساس درد و در موارد شدید خونریزی خواهد کرد.
زخم ایجاد شده درون دیواره‌ها و خروجی مقعد می‌تواند علت‌های بسیاری داشته باشد. توجه به مکانیزم به وجود آورنده‌ی زخم، بیماری و مشکلات متفاوتی برای فرد به وجود می‌آید. در ادامه به بحث در مورد هر یک از انواع زخم مقعدی می‌پردازیم.

سندرم زخم مقعد منفرد

سندرم زخم مقعد منفرد بیماری است که هم‌زمان با ایجاد و گسترش یک یا چند زخم باز یا قرمز در راست روده رخ می‌دهد. رکتوم یک لوله عضلانی است که به پایان کولون متصل است. مدفوع از طریق مقعد از بدن عبور می‌کند. سندرم زخم مقعد منفرد یک اختلال نادر است که لزوماً به یک زخم ختم نمی‌شود و ممکن است قسمت‌های مختلف راست‌روده را مبتلا کند. این بیماری اغلب در افراد مبتلا به یبوست مزمن ایجاد می‌شود. این زخم می‌تواند منجر به خونریزی مقعدی در حین زور زدن هنگام دفع مدفوع شود.

شیوع زخم رکتال در مردان و زنان یکسان است و می‌تواند در هر سنی ایجاد شود. اکثر افراد مبتلا به زخم رکتال ۵۰ سال و یا کمتر هستند، در حالی‌که این بیماری ۲۵ درصد از افراد بالای ۶۰ سال را درگیر می‌کند. افراد مبتلا به اختلالات روانی خاص، مانند اختلال وسواسی ـ اجباری، در صورتی‌که رفتارهای نابه‌هنجار توالت را ترک نکنند در معرض خطر بالاتر ابتلا به زخم رکتوم قرار می‌گیرند. برخی بیماری‌های سیستمیک مانند زخم دهان نیز ممکن است خطر ابتلا به زخم رکتوم را افزایش دهد.

:: برچسب‌ها: زخم مقعد، ,



نرم افزار مطب و کلینیک
نوشته شده در شنبه 9 بهمن 1395
بازدید : 296
نویسنده : مرجان پارسا

نرم افزار مطب و کلینک به آسانی و در حداقل زمان، مراجعه های بیمارهای مطب و کلینیک را مدیریت کرده و برای آنها فرایندی نظیر: تشکیل پرونده، پذیرش، تعیین نوبت و رزو برای مراحعه بعدی و غیره را میسر می سازد. امکان تعریف سرویس های پزشکی گوناگون در نرم افزار، این امکان را برای پزشک ایجاد کرده است تا از آن در هر مطب پزشکی مثل: عمومی، زیبایی، ارتوپدی، دندانپزشکی، چشم پزشکی ،توان بخشی، طب سنتی، مشاوره و ترک اعتیاد و غیره استفاده کند.

نرم افزار مدیریت مطب و کلینک

مجهز بودن به سیستم سامانه اس ام اس و سیستم کالرآیدی و قابلیت هایی نظیر: تشکیل پرونده برای بیمارها، پذیرش و صندوق، نوبت دهی به بیمار و به یادآوردن توسط اس ام اس، آرشیو عکس های بیمارها، متصل بودن به قلم نوری، لابراتوار، و غیره را از برتری های پراهمیت این نرم افزار می توان برشمرد. در این جهت نرم افزار شرکت بهتا رایان فردا اولین نرم افزار تحت وب در ایران است که برای مراکز پوست، مو، زیبایی و لاغری، مطب ها، کلینیک ها و درمانگاه ها کاربرد دارد و می تواند باعث تسریع در کارهای محل مورد نظر شود.

نرم افزار مدیریت درمانگاه

ورژن اصلی این نرم افزار، افزون بر داشتن پشتیبانی، همراه با یک حساب سامانه اس ام اس مجانی ارائه می گردد.


:: برچسب‌ها: طراحی سایت، ,



رپورتاژ: همه چیز درباره شقاق و علائم آن
نوشته شده در دو شنبه 27 دی 1395
بازدید : 249
نویسنده : مرجان پارسا

 

در این زخم به صورت خطی در طول مقعد ظاهر می گردد و به این خاطر که این قسمت مقعد دریافت کننده های حسی بسیاری را داراست یک حالت فوق العاده دردآوری را موجب می گردد. که نشانه هایی نظیر یبوست - زایمان دفع مدفوع بزرگ و محکم و یا اسهال دراز مدت و نظایر آنها منجر به پدید آمدن شقاق یا فیشر می گردد.

 دلیل پدید آمدن شقاق یا فیشر ، آسیب های ناشی از عبور مدفوع سفت و یا اسهال طولانی است. همینطور مواردی نظیر زایمان، سابقه جراحی مقعد و استفاده بی مورد ملین ها م قسمتی از علت های این بیماری هستند. شقاق به دو گروه حاد و مزمن قسمت می گردد. شقاق در مدت  12 هفته اولی که به وجود می آید از گروه حاد شمرده می شود. شقاق حاد باعث اسپاسم اسفنکتر داخلی مقعد می شود که خود باعث بالا رفتن درد، توسعه پارگی و کم شدن خونرسانی به آنودرم می گردد. این چرخه درد، اسپاسم و ایسکمی باعث بهبود نیافتن زخم شده و شقاق مزمن  را پدید می آورد.


:: برچسب‌ها: شقاق،درمان شقاق، ,



درمان بواسیر و هموروئید با لیزر
نوشته شده در دو شنبه 27 دی 1395
بازدید : 259
نویسنده : مرجان پارسا

 

تمام افرادی که در سالیان قبل ازبیماری بواسیر رنج می بردند باید به خاطر داشته باشند که در سالهای گذشته فرد مبتلا باید در بیمارستان با بیهوشی کامل عمل میشد وبعد از عمل فرد بیمار باید ۱الی۲روزدربیمارستان بستری میشد و تا مدتها از درد بعد از عمل که ناشی از جراحی با چاقوی عمل بود بیقراری میکرد اما امروزه هر چقدر که پیش میرویم با پیشرفت تکنولوژی وپ یدایش دستگاه های لیزر جدید جهت درمان بیماری بواسیر و سایر بیماریهای نشیمنگاه درمان را برای افراد مبتلا وجامعه پزشکی بسیار رضایت بخش نموده است.
از لیزر برای درمان بواسیر به دو صورت میتوان استفاده کرد
۱-اشعه درمانی بواسیر
۲-جراحی بواسیر با لیزر

:: برچسب‌ها: بواسیر،درمان بواسیر، ,



صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد